Sleepless in Seattle

3 juli 2012 - Seattle, Washington, Verenigde Staten

Hi guys,

Gisteren zijn we de grens tussen Canada en USA overgestoken. Na een uur aanschuiven (ja, ik heb weer de langste file gekozen) komen we aan bij de controle. Tja, een Belgische familie in een Canadese wagen die de USA willen binnenrijden, dat zet het staatsapparaat in werking. Ik moet de achterdeur van de wagen opendoen zodat de officer kan binnenkijken, ondertussen inspecteert een tweede officer(die naderbij is geslopen) de binnendeur om te kijken of deze niet is opengesneden en er geen drugs, of erger nog, Mexicanen in verstopt zitten. We moeten de wagen aan de kant zetten op een aparte parking, de sleutels afgeven en binnengaan in een bureautje dat me doet denken aan de Stazi gevangenis die we ooit bezochten in Berlijn. Als we binnenstappen zien we dat een drugshond in andere wagens rondsnuffelt. Na onze vingerafdrukken en foto te hebben genomen, 5 briefjes hebben ingevuld en 30 USD tax aan uncle Sam hebben betaald mogen we 'the land of the free' binnenrijden.

Onze eerste stop is een Walmart om wat eten en drank te kopen (want ook dat mag niet worden binnengebracht in de US). We kopen er ook een isomo frigobox die ons het hete binnenland zal helpen te overleven. Dan naar een big outlet center, mijn portefeuille is direct heel wat dunner als we dit walhalla van de consument verlaten. Moe maar voldaan (en ik vooral tevreden dat het shoppinggedoe achter de rug is)kruipen we onder de wol.

Vandaag bezoeken we de Boeing fabriek in Everett. We hebben de toer van 10:30 am geboekt en zijn ruim op tijd in het visitor center. We bezoeken de grote winkel met prullaria en starten dan de toer. Het gebouw waarin de vliegtuigen worden geassembleerd is het grootste qua volume van de wereld. De miljoenen stukjes worden met de grootste precisie in elkaar gevezen. We zien de assemblage van de 747, de 777 en de nieuwe dreamliner 787 (volledig in composiet materiaal). De vleugels van deze laatste kunnen bij turbulentie 7 meter op en neer gaan om de grootste schokken op te vangen. Meer dan 25.000 mensen werken in de fabriek. Onze gids eindigt met de gevleugelde woorden : Als je een trip boekt, let er dan op dat het met Boeing is. 'If it's not Boeing, I'm not going'. Tja, ik heb daar minder last van! Als het maar vliegt...

We trekken naar de binnenstad van Seattle. Een plensbui verwelkomt ons, maar dat moet ook, anders ben je niet in Seattle geweest... Gelukkig blijft het de rest van de namiddag droog. We bezoeken het Pacific science center en bestijgen de space needle (het equivalent van ons Atomium, dat in 1962 werd gebouwd.) We hebben een prachtig zicht op de haven en downtown Seattle.

Voilà, weer een drukke dag, morgen zetten we onze ontdekkingstocht verder.

Groetjes vanuit Seattle (waar we morgen van prachtig weer zullen kunnen genieten). Benieuwd of de Amerikaantjes ook zo gek zijn op hun nationale feestdag als de Canadezen.

Slaapwel (alhoewel het voor jullie al weer tijd is om op te staan)

De Leielanders

1. M.R. + A:
    4 juli 2012
    Waarom wil een Belgische familie in een Canadese wagen de U.S.A.binnen rijden? Volgens het plan Jan. Of willen ze beroemd worden door hun vingerafdrukken? Wie zal het zeggen? Weer een ervaring rijker.
    Als jullie morgen goed weer hebben in Seattle dan mag bij ons ook wel eens. De plantjes hebben geen water te kort.

Waarschijnlijk genieten jullie alle 5 van de reis.
    Veel groetjes aan iedereen van M.R.
  2. Die van 14:
    4 juli 2012
    ja dat tijdverschil is even wennen, als jullie op de pc zijn, dan wij niet, als wij kunnen mails en fb bekijken is het voor jullie het goeie tijdstip niet...kdenk dat Azië daarvoor gemakkelijker was, niet ??
    haha misschien is dat voor de "boys" en hun liefjes erger...
    maar bon, we genieten toch van jullie reisverhalen, al is het misschien met wat "vertraging" groetjes