Een krakend einde van een mooie reis en... de noorderlicht foto's!

31 januari 2022 - Muotka Wilderness, Finland

Hallo,
Ondertussen zijn we weer thuis, maar jullie hebben nog een verslag van onze laatste avonturen te goed.
Vrijdagavond is er jammer genoeg geen noorderlicht meer te zien.
Na een lekkere maaltijd gaan we slapen om zaterdagochtend onze laatste activiteit aan te vatten : cross country skiing.

Ik heb zo'n 35 jaar geleden voor de laatste keer latten onder mijn voeten gebonden, voor Hilde is het de eerste keer. Het was duidelijk dat het al lang geleden was, want ik had de rechter ski aan mijn linker voet aangespannen en vice versa.
We zijn met 5 + een begeleidster. Eén is een ervaren skiër, volgens hemzelf, de rest eigenlijk bleutjes. Na enkele minuten is de ervaren skiër 2 keer gevallen en hij geeft het op.
Het gaat goed, een zalige zonnige ochtend met weer dat mooie licht. Na anderhalf uur stoppen we aan een hut, maken er een vuurtje en drinken warm bessensap.

Dan is het tijd om terug te keren, eerst een hellinkje naar beneden, en dan gebeurt het. Hilde gaat tegen de vlakte en heeft pijn aan haar pols. Ze kan niet verder skiën en de gidse belt een sneeuwscooter om hulp. Hilde vertrekt en ik probeer zo snel mogelijk terug te keren. 2 Duitse dokters(toeristen) geven ondertussen de eerste zorgen onder de vorm van pijnstillers, ijs etc.

De mensen in de lodge bellen een taxi en we vertrekken naar het 40 km verder gelegen ziekenhuis waar jammer genoeg een polsbreuk wordt vastgesteld. Na anderhalf uur keren we terug met een taxi naar het hotel, gewapend met een hypermodern verband (onze huisarts was dolenthousiast en heeft alle dokters in het kabinet er bij gehaald om het wonder der Finse techniek te bezichtigen).
Eens terug in de lodge is Hilde de attractie van het moment. Van overal wordt ze aangesproken. We krijgen een drankje om de emoties weg te spoelen.
We eindigen de vakantie op een onverwachte manier… shit happens.
Zondag hebben we een vlotte terugreis en Kobe en Heike hebben lekker gekookt voor ons. Kobe steekt ook nog zijn werk in het digitaal ontwikkelen van de noorderlicht foto’s die je nu ook kan bewonderen. Je moet wel even door de foto’s gaan want ze zijn gesorteerd op datum.

Zo, dat was het voor deze keer, we laten ons niet ontmoedigen, want ondanks de tegenslag hadden we een fantastische reis!

In april staat Noord Macedonië op het programma.
Tot dan!

Groetjes van de Leielanders!

1. Die van 14:
    31 januari 2022
    Waw de foto's zijn geweldig mooi
    Vooral het noorderlicht 🙂 en de sneeuw maakt 't allemaal heel idyllisch. Wil ik echt ook eens doen ! Schoon
    En Hildeke...jammer maar komt in orde en wordt snel vergeten...de reis blijft echter altijd in jullie geheugen...fantastische ervaring
  2. De gepensioneerde die straks ook niet thuisblijft:
    31 januari 2022
    Hoe meer we lezen en foto’s bekijken… hoe meer we inzien dat we dringend eens plannen moeten maken ….
  3. Luc @ Kathleen Vercruysse - Coine:
    1 februari 2022
    Oesje, vakantie eindigen in de plaaster ... maar dat geneest wel en de herinneringen blijven!
  4. M & M:
    1 februari 2022
    Heel mooie foto’s en toch zal het niet weergeven wanneer je alles met eigen ogen kan bewonderen. Dus… ja 2023 Finland we komen af.
    Het beste voor Hilde en alvast fijn om jullie reiservaring mee te delen. Hop naar april naar andere reis ervaring. Benieuwd
  5. Walter en Jeanine:
    Hilde en Jan
    Heel erg bedankt voor jullie reisverhalen die we mochten delen.
    Jullie hebben ongetwijfeld prachtige herinneringen aan het avontuur mede de mooie foto's.
    Het beste voor Hilde een spoedig herstel.
    We hebben genoten van jullie verhaal en de foto'sGroeten en tot later.
    Jeanine en Walter.
  6. Katrien:
    1 februari 2022
    Mooie foto's. Het noorderlicht is prachtig.
    Jammer van de polsbreuk van Hilde. Spoedig herstel!
  7. Ann:
    13 februari 2022
    Beetje late reactie...
    Waauw prachtig dat noorderlicht!
    Speciale ervaring.