Met de husky's op stap

28 januari 2022 - Muotka Wilderness, Finland

Hallo,
We zijn alweer 2 dagen verder, hoog tijd dus voor een update.
Gisterenochtend : vandaag staat een husky safari op het programma. We vetrekken met een busje naar de husky kennel. Ze hebben er 200 dieren. Elk heeft zijn eigen hok, maar sommige honden slapen liever buiten bij -20° dan in het hok te kruipen. We moeten een disclaimer tekenen; als 1 van de honden ons wil oppeuzelen, dan zijn ze niet verantwoordelijk!
We gaan straks op pad met een heuse hondenslee en krijgen uitleg hoe het ding te besturen, maar vooral, hoe te remmen. Er wordt ons op het hart gedrukt dat degene die stuurt enkel daar moet mee bezig zijn, degene die in de slee zit mag foto’s nemen. Als je van de slee valt dan is dat pech, de honden trekken zich daar niets van aan en een fikse wandeling is dan de beloning.
Na de uitleg gaan we naar onze slee. De 6 honden zijn dolenthousiast en blaffen er op los. En dan vertrekken we. Eens de honden zijn losgelaten stuiven ze er vandoor. Zalig!   Aan een hoog tempo razen we over de sneeuwvlakte. Een topervaring! Onderweg wisselen we van plaats en mag Hilde het span besturen en ben ik de fotograaf van dienst. Tijdens de stop verfrissen de dieren zich door sneeuw te eten(wat ze tijdens het lopen ook soms doen) en door in de sneeuw te rollen. Het is vandaag warm voor hen, want slechts -10°, ze hebben liever -20° …
Na de rit kunnen we de dieren aaien.  Ze zijn best aanhankelijk.
We drinken warm sap in een met vuur verwarmde finca en krijgen verder uitleg. De dieren worden hier enkel gekweekt voor henzelf.  Er zijn heuse hondenrennen waar de dieren in enkele dagen 501 km afleggen. Je kan deze volgen :  http://www.goldrushrunsleddograce.com/frontpage/ Eens iets anders dan een voetbalwedstrijd of de tour de France.
Terug in de lodge doen we nog een wandeling en een saunaatje. Mooie dag!

Vandaag zijn er geen activiteiten gepland. We doen 2 mooie wandelingen en genieten van het landschap. Vanochtend sneeuwde het een beetje, we zagen enkele rendieren, deze namiddag brak de zon door en zagen we terug het mooie pastelkleurige landschap.   Op een bepaald moment vlogen 4  sneeuwvogels op uit de sneeuw.
Er is geen wolkje aan de hemel.
Zou er vanavond noorderlicht te zien zijn? We nemen onze aurora beeper in ieder geval mee naar het restaurant.

Bedankt voor de reacties, altijd leuk om iets te horen! Tot de volgende,

Groetjes van de Leielanders!

1. De gepensioneerde die straks ook niet thuisblijft:
    28 januari 2022
    Ik word zo stilaan weer de jaloerse thuisblijver …..
  2. Walter en Jeanine:
    28 januari 2022
    Alle geluk dat jullie van de slee niet gevallen zijn .
    De tocht zal wel de moeite geweest zijn echter dan wat we soms op tv zien.
    Geniet maar verder.
  3. Jean-Marie Wylin:
    31 januari 2022
    De noorderzon gezien, maar dit verhaal doet ons watertanden en de foto's versterken dit verlangen!! Nog vele aangename ervaringen.