Was er noorderlicht?

26 januari 2022 - Muotka Wilderness, Finland

Hallo,
Hier een update uit het hoge noorden.
Maandagavond vertrekken we in een slee, voortgetrokken door een sneeuwscooter naar het aurora kamp. We zien een schitterende sterrenhemel en een vage boog, die blijkbaar noorderlicht is. De gidsen maken een kampvuur en we drinken warm kruidensap om op te warmen. Na enkele uurtjes rijden we terug naar het resort waar we wat relaxen. Ik dommel in en wordt bruusk wakker gemaakt door het aurora alert. We haasten ons naar buiten en zien het dansende noorderlicht. Waw, wat een schouwspel! Hilde neemt foto's, Kobe heeft haar les gegeven hoe het moet. De foto’s zijn goed gelukt, maar staan op een kaartje dat we niet kunnen  opladen. Het resultaat zal ik posten eens we thuis zijn. We genieten een half uur van het schouwspel en dan verdwijnt het stilaan. Onze dag kan niet meer stuk!

Dinsdag maken we een wandeling op sneeuwschoenen. Dat zijn een soort grote paletten die we aan onze schoen binden, waarmee we door de diepe sneeuw kunnen. De wandeling duurt 2 uur en we krijgen uitleg van de gidsen over de natuur. Zo eten rendieren mossen die hier aan de bomen groeien. Deze mossen gedijen enkel in heel zuivere lucht. Er woont hier ook een witte vogel die op een kip lijkt en  die een hol in de sneeuw maakt om het warm te krijgen. De gids is moe van voorop door de diepe sneeuw te ploeteren  en ik los ze af. Ik maak grote stappen en zak zeker een halve meter  diep in de sneeuw per stap die ik zet. We spotten een 3 tal rendieren die zich uit de voeten maken als we er aan komen.
Na het middageten maken we een wandeling naar het aurorakamp. Bijna aangekomen zien we terug rendieren, die daar op hun gemak blijven staan.
We warmen ons op in de sauna. Tijdens het avondeten gaat de aurora beeper terug af. We spoeden ons naar buiten en weer zien we het noorderlicht. We kunnen er nu een hele avond van genieten. De ene keer zien we verlichte slierten overtrekken, dan weer zien we dansende figuren, in rood en geel op en neer gaan.  Het is bitterkoud en we kunnen niet de hele tijd buiten staan. We komen telkens binnen om op te warmen en kunnen ook vanuit ons raam het spektakel zien. Sommigen komen naar hier en zien het noorderlicht niet, wij zijn wel bij  de gelukkigen!

Vanochtend rijden we met de sneeuwscooter naar de rendierboerderij. Japi is ook terug van de partij. We rijden over een bevroren meertje en komen aan op de farm. We maken een ritje met de rendierslee en krijgen ons rijbewijs….
De rendieren worden hier gewoon los gelaten in de natuur en trekken rond. Sommigen hebben een GPS zodat ze gevolgd kunnen worden. Het rendiervlees wordt gegeten, het vel wordt gebruikt om leer van te maken.
Nog een ritje terug, soms scheuren we aan een hoge snelheid over de bevroren bodem.  Nu tijd om te relaxen.
Tot de volgende!

De Leielanders

1. Luc @ Kathleen Vercruysse - Coine:
    Whaw!
  2. De gepensioneerde die straks ook niet thuisblijft:
    26 januari 2022
    Leuke reis met unieke belevenissen zo te zien, geniet er van !
  3. Walter en Jeanine:
    Hallo Hilde en Jan
    Wat een verhaal. Die rendieren en ijsslee zullen wel een attractkie geweest zijn maar het noorderlicht daar kunnen wij alleen van dromen.
    Geniet ervan
  4. M & M:
    26 januari 2022
    Hallo daar, wat een geluk dat jullie dit wonder der natuur kunnen meemaken. Lucky you!
    Dit staat op ons todo lijst voor volgend jaar. Hopelijk hebben we dan ook zoveel geluk. Jullie krijgen ons volle aandacht en hopen dat jullie ook nog zoveel moois kunnen meemaken.
    Geniet verder van dit wondermooi land.
  5. Die van 14:
    Whaw...de max