verrassend Seattle

4 juli 2012 - Seattle, Washington, Verenigde Staten

Hi guys,

hier ben ik terug met het vervolg van onze omzwervingen. We ontbijten in het motel. Bij het ontbijt kan je zelf wafels bakken. De eerste wafel van Anton blijft aan het ijzer plakken en een uit de kluiten gewassen Amerikaan, die de helft van de buffetruimte inneemt, toont ons hoe het moet. Hij neemt een spuitbus met bakspray en spuit het halve busje leeg op het ijzer. Hoe vettiger,hoe pretttiger. Maar de wafel komt zonder plakken uit het wafelijzer.

We starten onze ontdekking van Seattle aan de pier, waar het Seattle Aquarium gevestigd is. Alles is mooi interactief (typisch Amerikaans) opgesteld. Zo zien we het effect van de golfslag op de vissen, kunnen we zeeanemonen, zee-egels en zeesterren betasten, zien we een duiker tussen de vissen zwemmen en deze voederen met krill. Overal staan medewerkers klaar om extra informatie te geven.

Na het aquarium bezoeken we Pike Place, de beroemde markt. Er zijn veel winkeltjes met vintage spulletjes, waarzegsters, oude platen, posters, prullaria,... We genieten van de sfeer en vertrekken dan naar de haven om een havenrondvaart te maken. Het is stralend weer (in Seattle zeggen ze '7 days of summer' - blij dat we er eentje mogen van meemaken). In de verte zien we de bergen, die gisteren verscholen lagen achter de wolken. Het kristalheldere water kleurt donkerblauw. We genieten van de skyline, maar meer nog van het zonnetje op het water. Na een uurtje meren we terug aan. Het is inmiddels 1:00 pm en we eten een clamshowder, een soort dikke romige vissoep met vis een zeevruchten. De kids hebben nog niet genoeg en ze nemen nog een fish & chips. De fish komt recht uit de zee. Heerlijk!

Tijd voor een koffie. De eerste Starbucks van de wereld is in Pike place en we besluiten daar een koffie te drinken. Als ik betaal vraag ik of dit wel degelijk de eerste Starbucks is. No, it is two blocks from here! Tja, een mens wil dan al eens stoer doen, en kunnen stoefen dat je een koffie hebt gedronken in de eerste Starbucks ter wereld. Nu, we hebben onze beker meegenomen en hebben met een Starbucks in onze handen op de stoep, voor de eerste Starbucks, een koffie gedronken (klinkt toch ook een beetje stoer hé ;-) )

Nu naar het EMP (experience music project). Gestart als tentoonstelling voor Jimi Hendrix(geboren in Seattle) is het nu uitgebreid met een permanente tentoonstelling van science fiction films en tijdelijke tentoonstellingen van muziek en film. Zo was er een tentoonstelling over AC/DC, Nirvana(groep uit Washington) en Avatar. En natuurlijk zijn er nu ook weer veel interactieve mogelijkheden. Zo kan je gitaar spelen met de kleren aan van Angus Young, meespelen in Avatar, ... Daarnaast is er een heuse studio waar je alles zelf kan doen : zingen, gitaar,drum of keyboard bespelen. Het gebouw zelf is futuristisch, met veel kleuren en grillige vormen.

Nog even de space needle op voor een laatste glimp van Seattle en dan naar de waterfront op zoek naar een restaurant. We besluiten ons eens lekker te verwennen met een heerlijke zeevruchtenschotel met king krab, mosselen, clams, en vele soorten vis. Als de ober water in Hildes glas giet verdwijnt het even snel als het erin komt. De voet van het glas is afgebroken en het water guts er onderaan uit. (en het duurde even voor de kelner het door had). Na deze godenmaaltijd keren we terug naar onze wagen. Onderweg knalt het vuurwerk rond onze oren. 4th of July wordt hier gevierd, maar niet zo uitbundig als Canada Day. Het enige wat we zien is wat vuurwerk en T-shirts. Geen vlagjes dus Canada-USA : 1-0 !

En nu naar bed, nog eens de reacties lezen op de blog en facebook (bedankt daarvoor) en nu lekker slapen. Morgen wordt weer een drukke dag.

groetjes van de Leielanders !

1. Fluppe:
    5 juli 2012
    Yup ,
    Dus in de Starbucks kan je koffie drinken !!! Sterk ,Juist één open in Gent -St-Pieters !! We kunnen daar samen eens een drinken maar ik weet niet de hoeveelste het is zulle .Zo te zien zijn jullie dagen goed gevuld .We gaan morgen ook op zwier dus de eerste week ga ik er niet meer zijn . Het beste nog en geniet er verder van hé ;
    Groeten
  2. M.R. + A:
    5 juli 2012
    Anton ik wist niet wat ik in de namiddag rook; zoetigheid en ....Gelukkig zijn er nog goede helpers.
    Na de lessen van de de Amerikanen kunnen jullie in Wevelgem ook een leerrijk aquarium beginnen met de steun van de gemeente.
    Water, bergen en een stralende zon , het is om jaloers te zijn.
    Hilde was het een afspraak tussen Jan en de ober om dat glas aan jou te geven? Wie weet.
    Groetjes M.R.
  3. Nonkel Gino en tante Anne:
    6 juli 2012
    Hi guys, weer lots of fun zo te lezen. grtjs Gino en Anne
  4. De gepensioneerde die straks ook niet thuisblijft:
    8 juli 2012
    hier is het Vlaanderen Verzuipt... gelukkig zijn er nog opbeurende reisverslagen die ons wat laten verlangen en aldus een zware depressie voorkomen....de groetjes van verzopen noot & Co.