Yes! We did it !

18 juli 2012 - Clearwater, Canada

Hi guys,

Leuk om weer veel berichten te krijgen, via de blog, mail en facebook. Bedankt daarvoor!

gisteren :

We vertrekken uit onze B&B in Jasper en besluiten nog een mooie sightseeing-weg te volgen waar volgens onze B&B madam veel wildlife te zien is. We zien 2 mooie meren, watervallen, canyons(my favourites!) en enkele bighorn sheep. De bergen weerspiegelen in de meren. Mooi!

Daarna verhuizen we naar Clearwater, een rit van 4 uren,  waar we een cottage hebben gehuurd op een camping. Als we de sleutel afhalen staan er...Hollanders voor ons. Ze hebben een 'kemper' gehuurd en zoeken nu een plaats om te overnachten. Ze kunnen kiezen tussen een full-service plaats en een plaats zonder service, die iets goedkoper is. Je mag eens raden welke plaats ze hebben gekozen. Juist!

De cottage is prachtig, luxueus ingericht. Het is opvallend hoe verzorgd de Canadese overnachtingsplaatsen zijn ! Morgen gaan we raften, dus eerst nog even langs bij het raftingbedrijf om te weten waar en hoe laat we moeten op post zijn. Dan nog een spelletje mini-golf met Anton en een restaurantje en de dag zit er weer op.

vandaag:

We moeten om 9:15 am bij het raftingbedrijf zijn om het 'paperwork' te regelen. Een vol A4 blad met disclaimers. Als we ons been breken, een  vinger verliezen,  verdrinken, opgegeten worden door een krokodil,... kortom : om het even wat er ook maar misgaat, het is hun schuld niet!

Ik zie al de meest afgrijselijke beelden voor me, maar teken toch maar het papier. Wat voor een onverantwoordelijk vader ben ik toch! Hilde gaat niet mee raften (toch nog iemand met gezond verstand) en besluit bij de cottage te blijven en een boek te lezen. Ik geef nog een zoen - wellicht de laatste...

De man van het bedrijf zegt dat Hilde gerust mee mag gaan met de 'van', er is toch plaats genoeg. Hilde gaat dan ook mee (kan ze gelijk helpen om onze lichamen te bergen als er iets misgaat!).

In totaal zijn er 10 rafters voor 2 boten + 3 begeleiders, één om met de van te rijden en voor elke boot één ervaren rafter. We rijden naast een wilde rivier het bos in. Na een kwartiertje rijden stopt de van en we moeten onze raftkleren aandoen : het enige kledingstuk dat we van onszelf aanhebben zijn basketschoenen en een zwembroek. Daarboven gaat een wetsuit (soort duikerspak), dan een fleecetrui, dan een rode vest en daarboven nog een zwemvest en een helm. De bosmuggen zijn maar wat blij met zo'n ontbijt en ze genieten van het (ons) vers bloed en drinken ervan met volle teugen. Maar goed, als we ingepakt zijn hebben ze veel minder plaats om te bijten.

Ingepakt als Michelinventjes (Hilde trekt met veel plezier foto's) gaan we aan boord, 't is te zeggen willen we aan boord gaan. Maar Marc, onze begeleider, heeft andere plannen. First you have to be wet. En we 'genieten' van het ijskoude water, in ons Michelinpakje.

Dan gaan we aan boord van de raft. We krijgen een heleboel uitleg over de veiligheid, wat er zoal kan misgaan (overboord gaan, raft die volledig omkeert,...) We krijgen 3 basic rules voor als we in het water belanden.

1. Don't panic (ja,ja...)

2. Save yourself (natuurlijk gaan we dat proberen)

3. Don't stand in the water(want als we rechtstaan kan één van onze voeten vastraken tussen de rotsen met alle gevolgen vandien)

We moeten de rules verschillende keren roepen. Dan leren we de knepen van het raften, het is een groepssport. We leren de commando's om traag te roeien, snel te roeien, achteruit te roeien, te draaien,... We leren ook hoe we ons moeten vasthouden als het 'woelig' wordt. Anton heeft even een dipje(zijn armen zijn te kort om de boot goed vast te houden), maar zet toch door.

We leren ook hoe we iemand aan boord moeten hijsen als hij/zij overboord gaat, en uiteraard moeten we dat ook in de praktijk oefenen. Dus iedereen van de raft het water in. Lekker fris!

En dan begint het echte werk. We vertrekken en al snel gaat het ruw op en neer in de raft. We werken samen, roepen naar mekaar hoe we moeten roeien, tellen luidop zodat de peddels tegelijk in het water komen, en wonder boven wonder, alles gaat bijzonder goed. Ook als wat verder het echte werk begint. De golven slaan over de boot, we werken met z'n zevenen om de boot goed en stabiel in het water te houden en dat lukt.

Na een tijdje zien we Hilde foto's van ons nemen vanop een hoge rots. We zijn fier dat ze ons ziet, wij volleerde rafters !

We gaan aan de kant en slepen de boten aan boord van de kar, die getrokken wordt door de van. We keren 7 km terug en doen hetzelfde stuk nog eens, maar nu sneller. Door de snelheid zijn de golven nog ruwer, nog meer fun dus. Het gaat razendsnel en algauw zijn we terug aan de eindplaats. Dat was fun! (en we hebben er enkel enkele muggebeten aan overgehouden)

Het is 01:30 pm als we vertrekken uit het raftingbureau. Nu een heerlijke douche en dan naar de watervallen, de trots van het Wells Gray Provincial Park. (om je een idee te geven, het park heeft dezelfde oppervlakte als Nederland, net ietsje groter dan onze 'provinciale parken'.)

De watervallen zijn schitterend, van de mooiste die ik al ooit heb gezien.

Dan nog een spelletje mini-golf (ik heb net gewonnen van Willem!), een zwemmetje en de drukke dag is weer voorbij. Maar vergeten zullen we hem nooit!

Zo, see you guys, morgen rijden we naar Whistler; wordt dus vervolgd!

Groetjes van de Leielanders!

1. Die van 14:
    19 juli 2012
    lijkt mij super diene rafting maar ik denk dat ik de plaats van Hilde zou ingenomen hebben ...tja vrouwen hé... en ik wist niet Jan dat jij zo negatief ingesteld was, amai al die slechte gedachten van de trieste afloop en zie... t is allemaal goe gekomen :-) hebt niemand moeten verliezen of armen of benen of van een krokodil...
    vanaf vandaag ben ik in verlof, oef eindelijk .. P nog twee dagjes werken en zaterdag zijn we dan "de piste in" voor onze eigen vakantie, t zal deugd doen - tot later ciao
  2. Fluppe:
    19 juli 2012
    Sterk mannen !!! en vrouw natuurlijk ,voor de foto's hé !!!Kan nu raften op de leie naar je werk toe !! Verdorie te laat de cursus rafting gedaan t'is naar Heule !Het zijn wel prachtige foto's . Het beste verder en tot de volgende
  3. Walter en Jeanine:
    19 juli 2012
    Amai... dat raften zou ook niet zijn voor mij !!
    Durvers zijn jullie maar er zal een bijzondere herinnering aan over blijven. De foto's spreken ook voor zichzelf.
    Veel groeten en zet maar door.
  4. M.R. + A:
    Hallo dappere kerels.

Eerst de mop voor mijn engelbewaarder.Een student gaat naar de dokter omdat hij in zijn slaap luidop praat. Dat geeft niet zegt de dokter. Jawel want mijn klasgenoten horen wat ik zeg.

De dag van gisteren zullen jullie nooit vergeten. Een aards paradijs vol gevaren. Zo vroeg in de morgen en bijna al je kleren uit om al de gevaren die op een blad papier staan te trotseren. Ik sta liever op een ladder.
    Proficiat Hilde voor de foto's van de rafter kampioenen. In Ierland deed je het zelfde werk als we over de hoge brug gingen. Maar dat was een kleintje tegenover in Canada. Ik heb de foto's al een paar keren bekeken.
    Proficiat voor jullie allemaal.
    Ik verlang al naar het volgende verhaal.
    Samen op reis wat kan er beter zijn in zo een land.
    Groetjes van moe.
  5. Nonkel Gino en tante Anne:
    Hallo rafters,
    Ik benijd Jullie voor het moment heel erg , want Jan moest het mogelijk geweest zij dan zou ik met 200 procent jou plaats willen overnemen. Zoiets is nou mijn ding.
    We zouden enkele jaren terug in polen met een raft gaan varen, maar door de hevige regenval van enkele dagen daarvoor is het niet doorgegaan. het waterpeil stond te hoog en de (mini)watervalletjes zo'n 3 a 3.5m hoog moet je op de meest effeciente manier kunnen nemen. Door de hevige stroming was dat niet mogelijk en werd de uitstap door de organisatoren uitgesteld.
    Ik heb het wel al verschillende keren gedaan toen ik nog "militair"
    was.

Met ons gaat alles goed, nog 1 dag werken en ik ben ook in congé, Gino

Grtjs aan iedereen nonkel Gino en tante Anne.