We hebben ze gezien !!!

23 juli 2012 - Vancouver, Canada

Hi guys,

nog maar eens een update vanuit Canada.

gisteren :

Na ons ontbijt vertrekken we naar een fish hatchery, een kwekerij voor zalm, de diertjes worden hier gekweekt en terug vrijgelaten zodat het bestand behouden blijft. De hatchery was jammer genoeg gesloten, we hebben de kweektanks gezien, overal stonden er bordjes  'bear in the area'. Ja, wat zou je zelf doen als er een gratis frietkot in de buurt is? Toch een hapje meepikken hé! We zien echter geen beer, en we rijden naar een vistrap. Het is een plaats waar een serieuze waterval is, die de zalmen moeilijk kunnen overwinnen. Alleen de sterkste zouden overleven en zich kunnen voortplanten in de hoger gelegen meren en waters. Sinds 1958 helpen de Canadezen een beetje met een constructie die maakt dat de meeste zalmen de hindernis kunnen overwinnen. De zalmtrek is nog niet echt bezig, we rieken wel vis, maar zien geen enkel exepmlaar zwemmen. Om een idee te geven : jaarlijks passeren hier 40 miljoen (!) vissen.

We rijden verder naar Coombs (bedankt voor de tip M&M!) waar een speciale attractie is gemaakt : goats on the roof. Boven de plaatselijke farmers market werd een gazon aangelegd, en geiten staan hierop te grazen. Hier kan je dus shoppen onder de geiten!  Er zijn veel leuke winkeltjes met hippieachtige zaken.

We rijden verder naar Victoria, de hoofdstad van British Columbia. Een toffe stad, met aan de haven Victoriaanse gebouwen. En in Victoria is er ... feest. Het jaarlijkse buskers festival lokt tientallen straatartiesten naar hier. En we hebben genoten en vooral gelachen ! We besluiten de dag met een dinertje in 'the Carribean Restaurant'. Superlekker : morgen opnieuw!

Vandaag :

We hebben een speciale attractie gepland : whale watching. Door de grote zalmpopulatie is de kust rijk aan deze kolossen die van hier naar het noorden/zuiden trekken, afhankelijk van het seizoen. We varen een uur zonder ook maar één vis te zien. Dan komen we aan een plaats waar de zeebodem van een diepte van 1,5 km zeer snel omhoog gaat naar 10 meter diepte. Door de zeestroming wordt er veel plankton en kril omhooggestuwd, waar de kleine vissen verzot op zijn. En de grote vissen zijn verzot op de kleintjes. Zo gaat het in het leven hé, de grote eten de kleintjes op, ook hier dus. We zien verschillende groepen orca's genieten van hun feestmaaltijd. Onvergetelijk, deze reuzekolossen die hier op jacht zijn en zich van hun beste kant aan ons tonen.

We keren terug en paseren rotsen waar zeehonden liggen te zonnen. Ze zijn een beetje schuw omdat er gisteren orca's in de buurt waren die deze diertjes lusten.

Fantastische ervaring!

Na de boottocht lopen we nog wat rond in Victoria en bezoeken 'Fisherman's Wharf'. Hier liggen huizen op het water. Als je er eentje wil kopen, dan ben je verplicht er in te wonen. Moet fantastisch zijn!

Zo, dat was het verslag van vandaag, morgen gaan we terug naar het vasteland.

Wordt vervolgd!

Groetjes van de Leielanders!

1. Luc @ Kathleen Vercruysse - Coine:
    23 juli 2012
    Heb je hun namen onthouden?
    Als wij in oktober down under zijn, is 't juist hét moment dat ze daar passeren. 'k Zal ze de groeten doen!

Luc (& Kathleen, die, hoe kan het ook anders, weer aan 't kokkerellen is).
  2. M.R. + A:
    23 juli 2012
    Hallo allemaal.
    Brithish Columbia heeft een speciale toets aan jullie reis gegeven.
    Gaan jullie de boot niet missen in Wevelgem? Daar is ook water.
    Gelukkig moeten de mensen geen proef doen om zich mogen voort te planten. Hier is iedereen gelijk voor de wet.
    En nu Vancouver ontdekken.
    Geniet nog samen van de stad, dat is de wens van moe.
  3. Walter en Jeanine:
    25 juli 2012
    Zo gaan de nieuwe ontdekkingen van elke dag verder. Alles is het beleven waard : van zalm naar geiten van orka's naar zeehonden. Dankjewel Jan omdat wij ook een stukje kunnen mee genieten .
    Nog veel reisgenot.