Over grote borsten, elken, bizons,...

10 juli 2012 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Hi guys,

We zijn 3 dagen ouder en hebben er weer heel wat leuke avonturen opzitten.

Maar laten we beginnen met eergisteren. We verlaten Idaho Falls en springen eerst nog binnen in de Wallmart om onze voorraad in te slaan (o.a. water verpakt per gallon). dan vertrekken we naar het Grand Teton National Park. De naam Grand Teton komt van het Frans en betekent letterlijk grote borsten (Grands Tetons). Toen de Franse ontdekkingsreizigers voor het eerst hier kwamen deden deze bergen hen denken aan grote borsten...vandaar... (sorry als je bij het lezen van de titel van de blog andere verwachtingen had). We rijden het park binnen en betalen het inkomgeld aan de ranger van dienst.

De Grand Tetons zijn zeer hoge bergpieken, op sommige rotsen zijn gletsjers te zien. Op de vele viewpoints genieten we van de prachtige vergezichten. We verwachten wild te zien, maar op enkele chipmunks na blijven we op onze honger zitten. Er zijn verschillende meren en Anton profiteert ervan om zijn voeten te verfrissen. We beklimmen nog een berg en zien een meer met een eigenaardige vorm (we noemen het Penis Lake...) We hebben zicht op de grote vlakte. Over deze vlakte trekken vele elken(soort groot hert) en bizons in de winter weg uit het nabijgelegen Yellowstone NP om beschutting te zoeken in lager gelegen gebieden  tijdens de zeer koude wintermaanden. We worden getrakteerd op een warmteonweer en besluiten verder door te trekken naar Yellowstone. Het eerste nationale park ter wereld. We verblijven in het park in de Grant Village lodge. Bij het binnenrijden heet een elk ons welkom (yes!) We installeren ons in de lodge en maken nog een wandeling aan de oevers van het Yellowstone lake. Aan het bos hangt een bordje met de waarschuwing dat er een beer in de omgeving is. De beren zijn normaal niet gevaarlijk, maar verleden jaar werden er 2 toeristen gedood, dus toch maar beter opletten. De avond valt en de muskieten worden wakker. En dan moet je niet denken aan de kleintjes uit België, nee, net zoals alles in Amerika zijn deze dieren 'huge'. Bruce zingt in zijn laatste CD over 'mosquitoes big as airplanes'  wel, deze zijn zo. Ze bijten gezellig door T-shirts heen, en het enige wat ze verjaagt is bewegen, wat we dan ook doen. We eten in het restaurant, meat loaf van bizon en elk en forelfilet met zuiderse groentjes. Daar ik niet meer moet rijden vragen we er een flesje wijn bij. Kobe vraagt of hij ook een glaasje mag meedrinken. Ze vragen zijn ID (je moet hier 21 zijn om in  het openbaar een glaasje te drinken - 16 om in auto te rijden en 18 om wapens te kopen...). We hebben zijn paspoort niet bij en ik zeg dat hij dan maar eens aan mijn glas moet nippen. Maar dat is buiten een ijverige dienster gerekend. 'Guys, you have to stop this, it is illegal what you are doing'. En dat was het einde van Kobes wijnavontuur in de US.

's Ochtends bezoeken we het visitor center van Grant Village. Een ranger brengt ons op de hoogte van de gevaren in het park : wat we moeten doen als we een beer tegenkomen (niet weglopen want deze lopen aan een snelheid van 6 seconden op 100 meter) of als een bizon achter onze vodden zit (23 meter in 2 seconden) dus best niet te dicht bij deze beestjes gaan! Dan vertrekken we naar Old Faithfull, een geiser die op zeer voorspelbare tijden water in de lucht spuit. Yellowstone ligt immers boven een vulkaan, die diep onder de grond ligt te brobbelen, en die voor 4.000 kleine aardschokken per jaar zorgt. Het grondwater komt in contact met hete stenen en begint te koken en te stomen. Als het ondergrondse reservoir vol is kookt de boel letterlijk over, en spuit het water een 50 tal meter hoog de lucht in. Sommige geisers doen daar 50 jaar over,andere enkele dagen/weken, Old Faithful een uurtje. Na het schouwspel maken we aaan wandeling door een groot veld waar heel wat thermische activiteit is. We zien warmwaterbronnen(hierrond ontwikkelen zich kleurrijke bacteriën) , stomende geisers, waar de damp met grote kracht ontsnapt, en een bizon die zich van het hele schouwspel niets aantrekt en lekker in de schaduw ligt te rusten. We bezoeken nog andere plaatsen in het park, zien prachtige landschappen en af en toe een elk. En dan... file... Er lopen slechts enkele wegen door het park, de rest is puur natuur. Jaarlijks komen er 3.000.000 bezoekers naar hier. Het was behoorlijk druk op de weg, maar niet zo erg om een file te veroorzaken... Wat is er aan de hand? We staan bijna 3 uur in de file. Als ze oplost blijkt er een kudde bizons de weg te hebben gekozen voor een wandelingetje naar een andere wei... Tja, puur natuur zeker? We laten het niet aan ons hart komen; en rijden naar onze volgende slaapplaats : Canyon village. Net voor we aankomen zien we enkele wagens stoppen. Er loopt een wolf door het veld. Er zitten hier dus wolven en beren!  In de village aangekomen logeren we in een western lodge, een gezellig vakantiehutje.  We gaan iets eten (Kobe mag snel snel eens van mijn bier nippen) en gaan vroeg slapen. Morgen staan we om 5:45 am op om wildlife te spotten.

Vanochtend is Kobe als bij wonder de eerste om op te staan. Hij wil persé een beer zien. Om 6:00 am vertrekken we, de zon is een kwartier op. We rijden door een magisch landschap. De eerste zonnestralen schijnen over de velden en de riviertjes, waarover mistslierten hangen. We zien boven op een heuvel een kudde elken. Wat verder ziet Willem iets bruins. Het is een bizon. We spotten de hele tijd allerlei wild, bizons worden we stilletjesaan gewoon. Over het water vliegt een arend op zoek naar vissen. Wat verder zit een witte pelikaan met een knalgele bek op het water. Als we stoppen vliegt het beest weg. We besluiten terug te keren voor het ontbijt. We zien nog een bizon richtig rivier stappen om te gaan drinken. We besluiten te wachten tot het beest bij het water is. In plaats van te drinken stapt de gigant in het water en zwemt over. We horen hem briesen en brullen. Aan de overkant schudt hij het water van zich af. Fantastisch tafereel!

We keren terug en na het ontbijt gaan we naar Yellowstone canyon en de falls gaan kijken; Weeral fantastisch, een heuse canyon waar de rivier zich een weg door snijdt. De waterval is spectaculair. Onderaan ligt nog een pak ongesmolten sneeuw. (Het hele Yellowstone park ligt op een hoogte tussen 2 en 4.000 meter) . We rijden verder, bezoeken nog een plaats met veel geisers en warmwaterbronnen en maken er een wandeling door het bos (in het Engels klinkt dat toch beter : we are hiking on a trail) en bezoeken een museum over de eerste parkrangers. Dan naar Hot Mammoth Springs, een soort Pamukale. Op onze terugweg zien we hoe een een kudde elken verfrissing zoekt in een vijver.

We nemen definitief afscheid van het gigantisch grote en mooie park. Nu naar Nevada en Virginia city, oude mijnwerkersstadjes van uit de tijd van de gold rush. Deze stadjes waren zeer lang spookstadjes, nu zijn ze terug bewoond, de oude westerngebouwen deels hersteld. Vandaag hebben we er al een glimp van opgevangen, morgen bezoeken we de stadjes.

Wordt vervolgd...

groetjes van de Leielanders vanuit de Far West !

1. De gepensioneerde die straks ook niet thuisblijft:
    11 juli 2012
    Zeer aangenaam reisverslag, maar een beetje meer aandacht voor de opvoeding van onze jeugd aub. Wijn en bier geven aan -21 jarigen , zeggen dat ze vanaf 16 met de auto mogen rijden, vanaf 18 wapens kopen , zonder paspoort op stap gaan... om maar te zwijgen van de wilde fantasieën die hier uit de doeken gedaan worden... een mooie berg = grote borsten ... een meertje = een penis ... zou het dan toch waar zijn dat mannen (of is het Jan) om de 15 seconden aan sex denkt ? Trouwens niks eigenaardig aan de vorm van een penis...
  2. Luc @ Kathleen Vercruysse - Coine:
    Hoi,

In de Humo van deze week staat dat hersenen pas volgroeid zijn rond 25jaar.
    Die amerikanen zijn op dat gebied dus redelijk visionair.
    Al vind ik dan niet direct enige logica in het mogen kopen van een wapen op 18...geef ik grif toe.

Ferme groet uit Mjiènde
  3. Nonkel Gino en tante Anne:
    11 juli 2012
    Hallo gasten fijn weer van Jullie te horen. Hebben Jullie Tarzan niet ontmoet? Het schijnt dat hij uit de jungle is gevlugt om daar rustig met zijn Jane te gaan wonen.
    Alléé datvertellen sommige verhalen soms. Of gaan Jullie soms op zoek naar king Solomons mines ook dar verfilmd naar ik vermoed.
    Moest je er goud vinden breng dan ook wat voor ons mee!!

Grtjs en nog een fijne reis nonkel Gino en tante Anne
  4. M.R. + A:
    11 juli 2012
    Jullie hebben niet veel dagen nodig om ons park te bezoeken. Wat ontbreekt er? Er zijn geen elken, noch bizons, geen witte pelikanen of andere wilde dieren.
    Ons vergezicht is een reeks witte huizen, een kleuterschool en rijdende auto's. Geen gletsjers, geen water om vuile voetjes te wassen, geen hoge bergen om aan verschillende dingen te denken.Blij dat jullie van al die wonderen genoten hebben Veel liefs en de mop is voor morgen. Moe.