Craters of the moon, Arco en Walmart

6 juli 2012 - Idaho Falls, Idaho, Verenigde Staten

Hallo,

na een lekker ontbijt vertrekken we uit de lodge voor een lange rit naar het Craters of the moon National park. We rijden een hele tijd door een vallei en volgen de Salmon river. Vanuit sommige stadjes kan je kanotochten maken. Het is vandaag weekend en het is er dan ook superdruk en gezellig. Dan loopt de weg over eindeloze vlaktes. Steeds rechtdoor, het stuur van de wagen dient hier tot niks...

Rond 4:30 pm komen we aan bij het nationale park(NP). In het visitor center leren we dat er onder de aardbodem een soort 'hot spot' is die onder een tectonische plaat schuift met een snelheid van enkele centimeters per jaar. Vroeger lag deze onder de plaats waar nu het Craters of the moon NP is, momenteel ligt deze hot spot onder Yellowstone NP. In het park bezoeken we de versteende lavastromen. We zien de meest bizarre vormen, soms net een waterval, dan weer een brede stroom en soms een hoop op elkaar gesmeten lavastenen. Toen de eerste astronauten trainden om op de maan te lopen, dan deden ze dat hier, daar dit desolate landschap precies het maanoppervlakte is.  We zien een chipmunk rondlopen tussen de rotsblokken. We beklimmen een lavaheuvel. De krater is verdwenen, maar we heben een mooi zicht over de desolate omgeving. In de verte zien we vele hoge vulkaanbergen.

We zetten onze weg verder en passseren het stadje Arco, met 995 inwoners. Dan rijden we door naar Idaho Falls. We gaan iets eten en gaan dan shoppen in Walmart (24 uur op 24 open, ook op zondag) De Walmart supermarkten zijn even groot als 'onze' Auchan, en in elke plaats van betekenis vind je er één. Er is ook een wapenafdeling. Vanaf je 18e kan je een vuurwapen kopen, gewoon uw ID tonen !

Zo, de boodschappen zijn gedaan, morgen gaan we naar Grand Teton NP en Yellowstone NP. We slapen in het NP en om dicht bij de natuur te zijn is er daar geen internet (zo kan je alles uitleggen natuurlijk). Dat wil zeggen : minstens 2 dagen geen verslag van onze reis, maar eens we terug in de bewoonde wereld zijn zullen we onze belevenissen op de blog plaatsen. Tot binnen een drietal dagen!

De Leielanders.

1. Nonkel Gino en tante Anne:
    8 juli 2012
    Hallo daar hier alles ok. Nog altijd slecht weer met veel regen.
    Gisteren zijn Anne en Moe bij Jullie thuis geweest. Ook daar alles ok.
    Nog veel plezier ginder en tot over enkele dagen.
    Grtjs nonkel Gino en tante Anne.
  2. M.R. + A:
    8 juli 2012
    Hallo allemaal.
    En maar verder op ontdekking. Er moet ook met de auto gereden worden al is het maar rechtdoor. Om ons plezier te doen wordt een deel van de nachtrust opgeofferd voor de blog. Dank u wel.
    De N.P. en de maan, wat een speciale combinatie. Door de foto's kunnen wij er een voorstelling van maken.
    Geniet van het park en al de speciale wonderen die jullie te wachten staan.
    Hilde mama is juist aan de telefoon en jullie hebben veel groetjes van haar en papa en van mij.
    M.R.