Glacier park

12 juli 2012 - Calgary, Canada

Hallo,

na het schrijven van de blog ga ik van de receptie (enige plaats met WiFi) terug naar onze chalet. het is pik, maar dan ook pikdonker. Ik heb geen zaklamp mee en gebruik het licht van het computerscherm om toch nog iets te zien. Toch neem ik nog een verkeerde weg. Wij kennen dat niet meer bij ons, echt donker, er is altijd wel ergens een straatlamp die wat licht geeft.

We ontbijten op ons terras met zicht op het gletsjermeer. Lekker zonnetje. Vandaag bezoeken we het Glacier NP. We brengen een bezoekje aan het visitor center waar we een film zien over de vele gletsjers. De laatste 100 jaar zijn er veel verdwenen. Zo'n 12.000 jaar geleden waren de gletsjers meer dan 1,5 km dik, de kracht van het ijs heeft toen de bergen in hun huidige vorm geslepen. We zien het gletsjermeer, dat appelblauwzeegroen is van kleur. Dat komt door de actieve gletsjers die nu nog steeds deeltjes van de rotsen slijpen. Het smeltwater neemt deze mee naar beneden.

We genieten van de  heel mooie vergezichten(zie foto's), zien een sneeuwgeit en in de verte enkele bighorn bergschapen. Boven op de berg lopen we wat in de sneeuw. Dan terug naar beneden, we moeten nog ons ritje maken naar Calgary.

We passeren de USA-Canada grens in 5 minuutjes. De douanier vraagt of we geen fireworks of crackers mee hebben. Ik denk er even over om hem een doos crackerkoekjes te tonen, maar besluit wijselijk om dat niet te doen.

Het landschap verandert, de bergen verdwijnen. Plots loopt er net voor de auto een wolf over de weg gelopen. Ik kan hem nog net ontwijken. Hilde en Kobe zien een gier zitten. De baan loopt rechtdoor, de afstanden staan terug in km aangeduid ipv in miles. De benzineprijs per liter ipv per gallon (1,1 CAD per liter - dus gezellig tanken aan 0,83 euro per liter en dan nog vinden ze de benzine duur) We stoppen voor een ijsje en een koffie en rijden dan door naar Calgary. Nog een lekker plonsje in het zwembad en nu gaan eten.

Tot overmorgen (morgen gaan we naar de stampede en het zal ne laten worden!)

Groetjes vanuit Canada,

De Leielanders.

1. Die van 14:
    13 juli 2012
    idd prachtige vergezichten... zalig...
  2. M.R. + A:
    13 juli 2012
    Wat een mooie foto's. We kunnen denken; min of meer; hoe de werkelijkheid is.
    In Canada lijkt de sfeer heel anders. Geniet van het land en de mensen.
    Past toch maar op voor de echte beren.
    Kobe zal wel braaf zijn daar zorgen de broers wel voor.
    Veel groetjes van M.R.
  3. Nonkel Gino en tante Anne:
    13 juli 2012
    Hallo daar, prachtige foto's. Jammer dat STAR TREK een fictie reeks is anders zou ik zeggen "beam up Scotty"

Dan zouden we gezellig een bbq of zo kunnen doen.

Wie weet wordt het in de toekomst mischien wel mogelijk.

Nu ze het kleinste deeltje van het heelal (ik ben de naam

vergeten , zoiets van godsdeeltje of zo gevonden hebben)

Wie weet wat het gevolg zal zijn.

Nu genoeg gezeverd over het heelal.

We wensen Jullie nog een fijne reis verder .

Bere goed he .

xxx G & A
  4. M.R. + A:
    14 juli 2012
    Hilde en compagnie nieuws van het thuisfront. Het was gezellig om te genieten van de zondagmenu. Ik mocht jullie plaats innemen aan de tafel. Mama vond het spijtig dat de kok er niet was om het vlees te snijden.
    Woensdag gaan ze bij Ingrid mosselen eten.
    Annie en Harry zijn van woensdag tot woensdag naar Tenerife. Ze hopen daar de warmte te vinden.
    Veel groetjes van mama en papa en ze wensen jullie nog een fijne vakantie in Canada.