Glacier park

12 juli 2012 - Calgary, Canada

Hallo,

na het schrijven van de blog ga ik van de receptie (enige plaats met WiFi) terug naar onze chalet. het is pik, maar dan ook pikdonker. Ik heb geen zaklamp mee en gebruik het licht van het computerscherm om toch nog iets te zien. Toch neem ik nog een verkeerde weg. Wij kennen dat niet meer bij ons, echt donker, er is altijd wel ergens een straatlamp die wat licht geeft.

We ontbijten op ons terras met zicht op het gletsjermeer. Lekker zonnetje. Vandaag bezoeken we het Glacier NP. We brengen een bezoekje aan het visitor center waar we een film zien over de vele gletsjers. De laatste 100 jaar zijn er veel verdwenen. Zo'n 12.000 jaar geleden waren de gletsjers meer dan 1,5 km dik, de kracht van het ijs heeft toen de bergen in hun huidige vorm geslepen. We zien het gletsjermeer, dat appelblauwzeegroen is van kleur. Dat komt door de actieve gletsjers die nu nog steeds deeltjes van de rotsen slijpen. Het smeltwater neemt deze mee naar beneden.

We genieten van de  heel mooie vergezichten(zie foto's), zien een sneeuwgeit en in de verte enkele bighorn bergschapen. Boven op de berg lopen we wat in de sneeuw. Dan terug naar beneden, we moeten nog ons ritje maken naar Calgary.

We passeren de USA-Canada grens in 5 minuutjes. De douanier vraagt of we geen fireworks of crackers mee hebben. Ik denk er even over om hem een doos crackerkoekjes te tonen, maar besluit wijselijk om dat niet te doen.

Het landschap verandert, de bergen verdwijnen. Plots loopt er net voor de auto een wolf over de weg gelopen. Ik kan hem nog net ontwijken. Hilde en Kobe zien een gier zitten. De baan loopt rechtdoor, de afstanden staan terug in km aangeduid ipv in miles. De benzineprijs per liter ipv per gallon (1,1 CAD per liter - dus gezellig tanken aan 0,83 euro per liter en dan nog vinden ze de benzine duur) We stoppen voor een ijsje en een koffie en rijden dan door naar Calgary. Nog een lekker plonsje in het zwembad en nu gaan eten.

Tot overmorgen (morgen gaan we naar de stampede en het zal ne laten worden!)