Calgary Stampede - the greatest outdoor show on earth!

14 juli 2012 - Canmore, Canada

Hi guys,

tja, van enige overdrijving zijn ze hier niet vies, maar toch...

Gisteren :

We vertrekken naar de stampede, die dit jaar zijn 100e verjaardag viert. De Calgary Stampede duurt zo'n 2 weken en het kruim van het rodeowereldje komt hier samen om nieuwe kampioenen te zoeken en te vieren.

In het hotel wordt ons aangeraden om niet naar het centrum te rijden, maar om naar een park&ride te rijden en van daaruit een soort metro te nemen naar het centrum. Bij de eerste P&R : geen plaats meer, de tweede : idem. Na anderhalf uur zoeken komen we voorbij de universiteit waar een parking bij is. Gelukkig is er daar nog plaats, een ouder echtpaar maakt ons wegwijs en al snel zitten we op het treintje richting Stampede Park.

Daar aangekomen wemelt het van de stoere mannen, getooid in cowboykleren(vooral de cowboy hoed ontbreekt niet). Ook de vrouwen zijn in cowgirl kleren getooid, de ene al meer dan de andere. We halen ons vooraf gereserveerde tickets af en om 01:00 pm nemen we plaats in de gigantische tribune. Er kan 37.000 man plaats nemen, en ze is zo goed als volzet. Een fanfare start de show, gevolgd door de mounties, de Canadese politie te paard, die een mooie show opvoeren. En dan begint het echte werk.

Het is de bedoeling dat de cowboys 8 seconden op het paard blijven zitten, terwijl ze zich met één hand vasthouden. De andere hand moet van het paard en van de cowboy blijven. Dan krijgen ze punten op de wildheid van het paard (op een boerenpaard is het immers niet moeilijk om zo lang te blijven zitten) en de techniek om het paard in bedwang te houden. Er zijn diverse disciplines: met en zonder zadel, op een stier rijden, ... Er zijn ook wedstrijden om een kalf zo snel mogelijk met een lasso te vangen en op zijn zij te leggen, met vastgebonden poten. Er is ook een barrelrace : cowgirls rijden zo snel mogelijk in klavervorm rond 3 vaten, ook kinderen zijn van de partij. Met z'n drieën moeten ze een wilde pony tegenhouden en één van hen moet het diertje berijden. Het prijzengeld is gigantisch. Zo wint de winnaar van elke categorie 100.000 dollar, dus in totaal meer dan 1 miljoen dollar prijzengeld.

De rodeo  gaat in een hels tempo door van 1:45 tot 4:00 pm. We hebben ogen te kort. Ik zit naast een Canadese die in Tervuren woont, haar man werkt voor een groot internationaal bedrijf. Ze mist in België de openheid van de Canadezen, en de ruimte. Toch woont ze graag in België, op een uurtje sta je in Parijs, op 2 uur in Londen en op 10 uur in Italië.

Na de stampede bezoeken we de gigantische kermis, een grote hal met heel veel info over het kweken van vee, er is een grote veekeuring, dan is er nog een immense hal die ingericht is als een jaarbeurs, en een aparte hal met 'western art'.

Het is er immens druk en we besluiten om eens rond te lopen in het centrum van Calgary. Het centrum is zo goed als verlaten, iedereen is naar de stampede. Het is een supermoderne stad, met één grote winkelstraat. We kopen er ' Uncle John's bathroom reader plunges into history' ; een leuk boek dat we in Glacier Park in onze bungalow vonden op het toilet. De volgende keer dat je bij ons op bezoek bent weet je dat uw toiletbezoek mogelijk zal uitlopen. ;-)

We keren terug naar de stampede. Anton wil op een attractie zitten en Kobe zou graag een rastabanaan winnen. (Het pluchen hebbeding is echter groter dan zijn valies en hij laat dat plan dan maar varen).

Dan nog genieten van een streepje vuurwerk en we keren terug met de metro naar de parking. Ik grap dat ik geen olijfolie bij me heb. Hilde kijkt verbaasd op : we zitten net als sardientjes in een blikje!

Maar goed, we geraken terug in ons hotel, morgen is het een rustdag en doen we het voor de eerste keer deze reis eens kalmpjesaan.

Vanochtend om 9:00 opgestaan : een record!

Dan ontbijtje, wat zwemmen, valiezen maken en een uurtje verder naar Canmore, net voor Banff. Het is een toeristenstadje. We lopen wat rond, eten er en nemen onze intrek in ons motel.

Voilà, weer een verhaaltje verder. Morgen bezoeken we Banff.

Wordt dus vervolgd.

Groetjes van de Leielanders.

P.S. Aan iedereen die binnenkort op reis vertrekt : geniet ervan (vooral van de zon!)

1. M.R. + A:
    15 juli 2012
    Hallo
    Hilde en Jan de historie herhaalt zich. Mama Tienen heeft honderd maal het verhaal van - course des vaches- in geuren en kleuren verteld. De Stampede kan de opvolger zijn. Als Willem moet improviseren en de regisseur vraagt de plaats kan Anton roepen Stampede.
    Kobe ik zal proberen om zo een banaan te maken.
    Een Belgische vrouw deed jullie inzien dat ook oost vest, thuis best is. Hoewel ik er ook zou willen bij zijn. Nu we kunnen er toch mee van genieten.
    Een goede tip breng je vergrootglas mee naar het toilet. Dank U.
    Na 14 dagen zal een rustdag deugd doen.
    Geniet nog van Canada en veel groetjes M.R.
  2. Walter en Jeanine:
    15 juli 2012
    Spannende reisverhalen die ons gegund zijn. Wie ze leest zal moeten beamen dat jullie weer eens de reis maken om van te watertanden. Geniet maar want hier is het alleen maar "genieten" van de regen !!
    Groeten uit Tiegem
  3. Nonkel Gino en tante Anne:
    16 juli 2012
    Hello guys, Jullie stellen het nog altijd goed zo te lezen.

Blijf nog maar enkele maanden daar dan wordt het hier

mischien zomer! We hebben nog geen enkele dag goed weer

gehad.Alle dagen regen en regen, als Jullie terugkomen zorg

maar voor een trui voor iedereen, het zal nodig zijn.

Tja de Belgiese zomer héé die komt eraan als iedereen weer

moet werken gaan tis te zeggen ergens in September/oktober.

grtjs Gino en Anne