Montreal, en er is een formule 1 piloot in ons midden...

10 juli 2015 - Tadoussac, Canada

Hi guys, alhoewel nu moet ik zeggen bonjour les amis,

We zitten nl. In het franssprekende deel van Canada. Maar het is echt Frans met haar op, het lijkt op het taaltje dat in de Provence wordt gesproken (en uitgesproken door een Hollander ) : lentement wordt lantemang enz. Maar het is een vrolijk volkje.

We beginnen onze verkenning van Montreal met de ondergrondse stad. Bepaalde delen van de stad zijn met elkaar verbonden via ondergrondse gangen. In deze gangen zijn er winkels en shoppingcentra. Zo hoeven de Montreallers in de winter niet buiten te komen en kunnen ze ondergronds hun boodschappen doen en naar hun werk gaan. Het vriest hier tijdens de lange winter letterlijk stenen uit de grond.  Daana wandelen we naar de oude stad. Voor de bewoners van dit deel van de wereld heel speciaal vanwege de oude gebouwen maar voor ons wat minder spectaculair. We bezoeken een museum over de geschiedenis van de stad. Er is een tijdelijke tentoonstelling over het liederlijke verleden van Montreal. De stad had dezelfde reputatie als Parijs : het wemelde hier van de bordelen, maffia- en gangsterbendes.

Na het middageten bezoeken we het science center. Er is een tijdelijke expo over computerspellen. Van de eerste 'pong ' ( je weet wel, het spelletje met het balletje en de 2 rechte streepjes die de bal moeten terugkaatsen ) tot de modernste spellen. Er zijn ook van die bakken die vroeger op de kermis stonden en we amuseren ons met spelletjes als Space Invaders en Galactic Invasion.

's Avonds gaan we naar 'Completement  Cirque', een spectaculaire circusshow. Het zit hen wellicht in de genen, dit is ten slotte de provincie waar Cirque du Soleil vandaan komt.  We zitten in een parkje en plots worden we omgeven door artiesten die roepen, dansen en springen. Er staat een hoge toren waarop ze allerhande acrobatische toeren uithalen. Een mooi moment was de combinatie van een gehandicapte vrouw en een acrobaat die in een ontroerende act het beste van zichzelf gaven.

Voila, nog ons buikje vullen in een Ierse Pub en de dag is weer geslaagd.

Vanochtend staan we op voor een lange autorit naar Tadoussac, maar eerst gaan we nog een bezoekje brengen aan het eiland waar het formule 1 circuit ligt. Tijdens het raceweekend razen de bolides in het rond, de rest van het jaar is het een oase van rust. De stedelingen komen hier sporten. De racebaan wordt in 2 gedeeld. De ene kant voor fietsers en lopers en de andere kant voor... auto's.  Als we aankomen op het eiland rijden we de parking van het casino binnen. We worden hartelijk begroet (de dollartekens vliegen hun al rond hun oren) We vragen de weg naar het circuit en ze zeggen dat we ergens een trap moeten nemen. Als snel komen we te voet aan op de racebaan. We zien de fameuze bocht aan het casino en lopen door de pitstraat. Het rubber van de banden plakt nog aan het asfalt. Willem loopt de trap op van waar de race wordt afgevlagd en zwaait met een doek als een auto over de streep rijdt. Vrolijk getoeter is het antwoord.

En dan wordt de Formule 1 piloot in mij wakker. We halen de auto uit de parking en razen het circuit op. Ik race aan de maximale snelheid van 30 km per uur over de startgrid en rij het hele circuit af. Hamilton en Co zouden groen lachen moesten ze mij bezig zien!

Dan beginnen we aan een lange autorit, onderbroken met een bezoekje aan de Chutes de la Chaudiere, een waterval en hangbrug.

Nu zijn we in Tadoussac voor een hopelijk heel speciale uitstap. Morgen gaan we met een Zodiac op de St Lawrence river op zoek naar walvissen die hier zeer talrijk aanwezig zijn. Hopelijk spotten we er enkele. Maar als je dat wil weten, dan moet je het vervolg lezen!

Groetjes van de Leielanders (-1, die nog steeds in India zit en van wie we regelmatig een berichtje krijgen incl. spectaculaire foto's)

1. M.R. + A:
    11 juli 2015
    Montréal is: oud en nieuw,, traag en vlug, boven_ en ondergronds, zot en ernstig...
    Dit allemaal beleven: jullie rijden een formule 1 wedstrijd.
    De stad zal een mooie herinnering blijven.
    Geniet nog en dat zal wel van Canada.
    Veel groetjes van moe.
    Hoe kan ik de andere reacties lezen,
  2. Walter en Jeanine:
    12 juli 2015
    Dat is nog goed gezien die winkels ondergronds. Precies gelijk onze mol in het gras. Hij komt af en toe een luchtje happen.
    'Avonds hebben jullie aan amusement ook geen tekort.
    Geen watertanden Willem en Anton om ook een ritje te maken op het circuit maar niet aan 30 km. per uur.
    Succes bij de walvissen.
    Groeten
  3. Fluppe:
    12 juli 2015
    Je had toch je helm en je handschoenen aan hé bij je razendsnel parkoers . Bij jouw was het gewoon een andere klasse !! De klasse met passagiers . Het gaat jullie goed en amuseer jullie hé . Niets doen wat ik ook niet zou doen hé !! De groeten
  4. De gepensioneerde die straks ook niet thuisblijft:
    12 juli 2015
    Aan 30 per uur op een circuit en zeggen dat je F1 piloot bent, uitgaan en spelletjes spelen, naar de vissen gaan kijken en 't zijn direct grote walvissen... Ik ben niet jaloers zulle, maar hier is het werken en een klein stukje zalm maar wel met cocktail saus...