Op eilandbezoek...

14 juli 2015 - Rivière-du-Loup, Canada

Hallo,

Er zijn weer een paar dagen voorbij in Canada, tijd voor de briefing ( :-) ).

Na het ontbijt vertrekken we met de boot van 10 uur van Percé naar het eiland Bonaventure. We varen eerst rond de rots van Percé, beroemd om zijn 'gat'. Dan varen we rond het eiland, we zien veel vogelnesten in de rotsen. Jan Van Genten vliegen in het rond. Op een rots ligt een zeeleeuw te luieren.

Als we op het eiland aankomen krijgen we uitleg over de verschillende wandelroutes. We besluiten de lange wandeling te maken. We lopen een half uurtje tot aan de andere kant. Op een uitkijkpunt zien we een Jan Van Gent heel dichtbij zitten. Snel, maak er een foto van!  Zo'n kans krijgen we niet meer! We stappen verder en plots komen we aan een broedplaats van deze machtige vogels. We weten niet wat we zien, honderden, nee duizenden nesten! Ze zitten op elkaar gepakt en we kunnen er heel dichtbij komen. Het lawaai is oorverdovend. De afstand van het midden van een nest tot het midden van het volgende nest bedraagt amper 80 cm. Er zijn 120.000 (!) vogels op het eiland. Een park ranger geeft ons uitleg over de rituelen die de vogels uitvoeren.  Het grappigste ritueel is als de man bij het vrouwtje landt. Hij grijpt ze dan vast bij haar nek en het vrouwtje streelt dan met haar bek over de bek van het mannetje om hem te kalmeren. Moet ik ook eens proberen als ik thuiskom van mijn werk!

We blijven maar kijken naar het fascinerende schouwspel. En het is nog niet gedaan; een 50 tal meter verder zitten er weer duizenden te broeden. Elke vogel legt maar 1 ei en dat wordt uitgebroed door er hun poten met zwemvliezen over te leggen.  We zien op een rots ook nog een pinguinnest. 'Waw dag' nummer 2!

Op het eiland woont nu niemand meer. De huisjes van de vroegere bewoners staan er nog, sommigen staan op instorten...

We keren terug met de boot en bezoeken nog een tentoonstelling over de Engelsen die hier 150 jaar geleden kwamen vissen op kabeljauw. Deze werd dan gedroogd en verscheept naar Europa.

Vanochtend vetrekken we voor de lange rit terug van het schiereiland Gaspé. We rijden de hele tijd langs de kust en zien schitterende landschappen. Rond de middag bezoeken we een tentoonstelling over een Frans fregat dat door de Engelsen werd klemgevaren in een baai. De Fransen hebben het schip dan maar laten zinken zodat de Engelsen het niet in handen zouden krijgen. Eind de jaren zestig werd het terug bovengehaald en we zien  de romp van het schip en heel wat zaken die werden opgevist, van schoenen tot serviezen en kogels. We krijgen ook een film te zien over de oorlog tussen de Fransen en Engelsen om de macht te verkrijgen in Canada.

We rijden verder naar Rivière-du-loup  (what's in a name - part 2) en gaan  nog wat eten in het stadje. Het is er gezellig, het doet denken aan de film 'Back to the future'. Zo, nog even bloggen en dan slapen. Morgen gaan we naar Quebec.

Groetjes van aan de andere kant van de grote plas,

De Leielanders ( - 1 )

1. M.R. + A:
    15 juli 2015
    Oma en opa zijn hier...Zij genoten van de foto's,van de walvissen en de natuur. Natuurlijk van jullie zelf. Genieten maar verder van de reis.
  2. De gepensioneerde die straks ook niet thuisblijft:
    15 juli 2015
    Je zag direct dat een Jan van Gent toch veel mooier is dan een Jan van Heule...
  3. M.R. + A:
    15 juli 2015
    Bedankt dat we alles van ver mogen mee beleven, Willem eveneens om voor moe te zorgen, Hilde en Anton om jullie samen gelukkig te zien met Jan en Willem.
    Jan Van (Hecke) is bijna Jan Van Genten. Maar wat beginnen met zo een familie? Maken die vogels veel lawaai en waar vinden die wondermooie vogels eten?
    Die Fransen en Engelsen waren nooit goede vrienden.
    Vandaag een afstand van 225 km. Goede reis.
    Groetjes moe.
  4. Walter en Jeanine:
    16 juli 2015
    Aan de foto's te zien beleven jullie een fantastische reis. De foto's zijn ook zeer mooi.
    Het schouwspel van de vogels is uniek. Alleen aan het oorverdovend lawaai is het even wennen.
    Het koppeltje dat elkaar streelt is ontroerend. Het proberen waard !!!
    Geniet ven Quebec. Ongetwijfeld ook zeer mooi.
    Groetjes