'Ze' waren er, én ook een duikboot, een vuurtoren en Formule 1 skills!

12 juli 2015 - Percé, Canada

Hallo,

Ja, ja, ja ; we hebben 'ze' gezien en met 'ze' bedoelen we heel veel.

We vertrekken met de navette naar de haven en dienen een blad in te vullen en vooral onze handtekening te plaatsen : we gaan iets gevaarlijks doen en we zijn volledig verantwoordelijk voor ons onverantwoord gedrag, namelijk 'walvissen spotten aan boord van een Zodiac'.

Dan krijgen we een winddichte jas, incl. zwemvest en een waterdichte broek incl. bretellen. We zien er weer tof uit! We vertrekken met de Zodiac en als we de haven uitvaren zien we de rug van een beluga, mijn favoriete walvis. Met hun witte kleur zijn het fantastisch mooie dieren. We scheuren verder over het water en spotten heel wat walvissen. Op de eerste plaats zijn het nog kleintjes ('slechts' zo'n 9 meter lang) maar als we nog een stuk verder varen zien we exemplaren van meer dan 20 meter lang. En dat zijn echt grote beesten. Sierlijk komen hun ruggen boven het water uit en ze spuiten het overtollige water meters hoog de lucht in.

De dieren overwinteren in de Caraïben en rond de Canarische eilanden, maar in het voorjaar zwemmen ze naar de St Lawrence river omdat er hier heel veel kril zit. Een bootbegeleider haalt er enkele uit het water. Het zijn kleine garnaaltjes die hier veelvuldig voorkomen door de combinatie van fris zoet water (uit Lake Ontario dat via de rivier naar de oceaan stroomt) dat gemengd wordt met het zoute water van de oceaan. Elke walvis eet er enkele tonnen (!) per dag van. De St Lawrence river heeft wel de naam van een rivier, maar eigenlijk is het een enorm brede monding, op sommige plaatsen breder dan het Kanaal tussen Engeland en Frankrijk.

Na onze boottocht rijden we een 50 tal km. verder om de overzetboot te nemen tussen Les Escoumins en Trois Pistoles. (what's in a name) We hebben nog wat tijd over en bezoeken een centrum over het maritieme leven in de rivier. Het is langs de St. Lawrence gelegen en af en toe horen en zien we een walvis voorbij puffen. De dieren maken een snoevend geluid als ze het water de lucht in blazen. In de verte spelen beluga's in het water. Fantastisch schouwspel, we krijgen er niet genoeg van. Gedurende de overzet met de ferry zien we nog verschillende dieren en we worden getrakteerd op een donkerrode zonsondergang. Waw-dag in Canada!

Vanochtend gaan we vroeg ontbijten en we vangen de lange autorit aan naar Percé. We stoppen in Point-au-Père en bezoeken er een duikboot die van 1967 tot 2000 in dienst was, een reuze boot en een goede audiogids die ons meeneemt naar het leven aan boord. Daarna bezoeken we de vuurtoren, we beklimmen de meer dan 120 treden en luisteren naar het verhaal van de vuurtoren en zijn wachters. En dan rijden maar, onderbroken door een middagstop op een gemeentelijke picknick plaats. Elke gemeente heeft er hier zo eentje en ze zijn zeer proper en mooi aangelegd, kijk maar eens naar de foto.

We rijden verder, en dan worden mijn formule 1 skills, die ik eergisteen heb getraind, en waar sommige reacties van jullie lichtjes de spot mee drijven ;-) , danig op de proef gesteld. We passeren een bord waar een tekening op staat dat elanden de weg kunnen oversteken. Enkele kilometers verder hebben we prijs. Een groot hert staat langs de kant van de weg en net als we er aankomen steekt het de weg over. Ik ga bovenop de remmen staan en kan het dier net ontwijken. Dank u, engelbewaarders 'Rosberg, Hamilton en Button' De rest van de rit speuren mijn ogen, net als de duikbootperiscoop van vanochtend, de boorden van de weg af naar nog meer dieren...

Maar goed, we zijn veilig aangekomen in Percé. Morgen bezoeken we het eiland Bonaventure met één van de grootste Jan Van Genten kolonies ter wereld.

Wordt vervolgd.

Dank voor de reacties, mailtjes en vind ik leukjes en tot de volgende!

Groetjes van de Leielanders (-1)

1. M.R. + A:
    13 juli 2015
    Dank jongens voor de e-mails en het telefoongesprek. Het doet deugd.De verhalen brengen Canada een beetje korter bij.
    Walvissen doen ons dromen, jullie hebben er nu kennis mee gemaakt ondanks het gevaar. Verhouding tussen mens en dier.
    Misschien een voorstel aan de Canadezen om verkeerspalen te plaatsen voor de dieren.
    Aangenaam verblijf in Percé.
    Groetjes moe.
  2. Walter en Jeanine:
    13 juli 2015
    Ik was benieuwd naar jullie reisverhaal over de walvissen. De foto's bewijzen dat ze er waren. Gelukkig want soms hebben ze geen zin om aan het water oppervlak te komen. Reuze kalibers waarvan ik toch een beetje schrik zou hebben ...of veel schrik !!
    Verder weer leerrijke bezienswaardigheden. De reis zal jullie weer een stuk rijker maken aan avontuur en cultuur.
    Groeten
    Walter en Jeanine
  3. Nonkel Gino en tante Anne:
    15 juli 2015
    Hallo daar, een walvis in de vrije natuur is toch wel iets anders dan in gevangenschap hee. Blij dat Jullie ervan genieten tot dan.

Nonkel Gino en tante Anne.