Over beesten en 200 miljoen dollar...

18 juli 2015 - Pembroke, Canada

Good morning, Belgiummmm!

De Canadezen zijn weer 2 dagen ouder en dus tijd voor een update.

We vertrekken vanuit Québec richting Ottawa. Onderweg stoppen we in het Omega park voor een bezoek. Het is een dierenpark waar je tussen de dieren kan rijden. De herten zijn het gewoon om wortels te krijgen van de bezoekers en houden dan ook iedere auto tegen. Ook de onze. Ze snuffelen en likken overal aan de auto en komen vervaarlijk dichtbij met hun geweien. Mijn spiegel wordt getrakteerd op een lekkere slijmerige lik van een reuzehert. Hopelijk regent het vanavond! We komen heel wat dieren tegen : herten, elken, everzwijnen, wasbeertjes,... Op bepaalde punten kunnen we uit de wagen om dieren, die in afgebakende delen zitten, te zien. Het zijn de meer gevaarlijke exemplaren : wolven, beren, vossen.. Er zitten hier dus wolven en beren! Er is ook een oude boerderij, gelukkig zijn de koeien al gemolken!

In dit heel ruime dierenpark met meer dan 10 km autoparcours en ditem wandelingen is het heerlijk toeven voor mens en dier. We rijden verder naar Ottawa voor de nacht. We zoeken een restaurantje  (een Tex/Mex) en genieten er van de western sfeer en het lekkere eten.

Vanochtend onze eerste dag Ottawa. We kopen een museumpas en gaan direct aan de slag. Het eerste museum is het museum of Canadian history. Heel veel over de eerste bewoners, die ze hier aboriginals noemen. Een aanrader. We bezoeken vervolgens de National Gallery met mooie hedendaagse kunst (we zijn niet echt fan van middeleeuwse schilderijen). Het laatste bezoek is de Munt. In Ottawa worden vooral de gedenkmunten geslagen en de gouden en zilveren beleggingsmunten, zoals de bekende Maple Leaf. De 'rolletjes' metaal liggen klaar om geslagen te worden. Ze hebben een tegenwaarde van 200 miljoen Canadese Dollar. Jammer genoeg liggen ze achter  glas. In het winkeltje ligt een blok goud van 12 kg, vastgemaakt aan een ketting en in het oog gehouden door een gewapende bewaker. Anton en Willem proberen het mee te nemen maar het lukt niet. We lopen nog wat rond door de marktjes en winkeltjes van Ottawa voor we teruggaan naar het hotel. Anton wil persé zwemmen en Willem  gaat lekker mee. Tijd voor mij om de blog te schrijven.

Vervolgens naar een restaurant. We hebben een pizzeria gevonden op Tripadvisor, maar daar aangekomen is het enkel take away. De buurt is daar niet echt gezellig en we besluiten om terug naar 'onze' Tex/Mex te gaan. Anton heeft een té pikant gerecht gekozen en de sukkelaar drinkt 2 grote glazen water, incl. de ijsblokken om zijn mond te blussen.

Zo, bedtijd. Foto's volgen later, Willem is te moe.

Saluutjes, en tot de volgende!

De Leielanders ( - 1 )

1. De gepensioneerde die straks ook niet thuisblijft:
    19 juli 2015
    Beetje te gulzig geweest hè ! Nochtans poepsimpel.... eventjes aan de andere kant van het glas gaan en een paar rolletjes meenemen...
    Onopvallend en draagbaar ...
  2. M.R. + A:
    19 juli 2015
    Weer 2 prachtige dagen, van de vrije dieren in de natuur naar het geketend geld.
    Hebben jullie nergens in een museum de brief van Dinska Bronska gevonden?
    Willem en Anton zwemmen liever dan een koe te melken, Anton dat product was beter om je mond te spoelen.
    Ottawa en omgeving was meer dan de moeite om te bezoeken.
    Op om Canada verder te verkennen.
    Groetjes van moe en bedankt dat ik van ver Canada mag verkennen.
  3. Fluppe:
    19 juli 2015
    Allé jullie zijn in de zoo geweest !! Zal best het zien waard geweest zijn !!Wolven en beren koeien en herten met slijmerige tongen die wortels eten !!Als het paard van de Sint ook een slijmerige tong krijgt zal het er in de toekomst leuk uitzien in de huizen van de lieve kindertjes !! Ik lees dat het een top vakantie is maar waarschijnlijk vermoeiend ???Geniet er nog van !!Pikant is lekker hé Anton !!! Groetjes en het beste !!!
  4. Nonkel Gino en tante Anne:
    19 juli 2015
    Hallo Leielanders, ik vroeg aan Tante Anne om eens te reageren maar ze gaf forfait ze is anders wel heel mondig maar als het op schrijven aankomt??? Daarom doe ik het maar weer, leuke vakantie hebben Jullie daar, geeft Willem al kontakt gehad met Eva? Ik print momenteel al Jellie berichten uit zodat mijn moeder ze na Jullie reis ook kan lezen.
    Ik zou graag al Jullie foto's op een stickje zetten maar daar zal ik hulp voor nodig hebben ,misschien van Anton of Willem we zien dan wel.
    Momenteel is het bij ons hier gezapig aan het regenen heel de voorbije nacht en bijna gans de dag goed voor de tomatenplantjes hé Jan. in ieder geval de groeten aan iedereen aldaar
    Nonkel Gino en Tante Anne
  5. Walter en Jeanine:
    19 juli 2015
    En zo gaat de reis verder met telkens nieuwe avonturen. Al die dieren van dicht bij zien was wel plezant veronderstel ik. Hier in de zoo zal het zo indrukwekkend niet zijn.
    We genieten hier momenteel van zomerse dagen. Goed voor een terrasje.
    Gisteren zijn we bij Koen geweest en ik moest van iedereen de groeten doen.
    Geniet nog enkele dagen.
    Groeten