Huron Indianen, Rolling Stones en... Québec is dé max!

16 juli 2015 - Quebec, Canada

Hallo volgers,

Onze reis loopt als een sneltrein! We verlaten ons hotel en rijden  richting Québec,  maar voor we de stad bezoeken bezoeken we een indianenreservaat. De Huron indianen hebben net naast de stad een reservaat. Alles staat hier in 2 talen aangegeven, zelfs de straatborden. Ze hebben eigen politie, banken,... De grond is eigendom van de Canadese staat. Ze hebben hier een dorp nagebouwd zoals het vroeger was. Ze dreven handel met de Fransen en ruilden bevervellen voor westerse producten die zij niet konden maken zoals vb. messen. We krijgen een rondleiding van een indianenvrouw. Haar indianennaam is, vertaald in het Engels, 'Hurricane'. Dat is niet gelogen, er zit 'poer' in.  Ze geeft een heel goede uitleg over het heden en het verleden. Zo dienden de indianenmannen in de winter alle goederen te vervoeren met sleeën. Om niet in de sneeuw te zakken droegen ze speciale sneeuwschoenen. De jongens kregen door al dat gesleur sterke spieren tussen hun schouders en de huwbare meisjes zochten dan ook een sterke partner met veel schouderspieren. Hurricane kijkt eens bij Willem of hij genoeg spieren heeft tussen zijn schouders.  (Wees gerust, Eva, hij is afgekeurd). Na de uitleg krijgen we nog een half uurtje indianendansen te zien en we eten er een Indiaans middagmaal.

Dan rijden we naar de stad. Er heerst hier een ware Stones gekte. Ze treden hier vanavond op. En wij hebben geen kaarten. TOEMME! Maar niet getreurd, er is hier het festival van Québec en overal in de straten zijn er straatartiesten aan het werk. Een beetje zoals de Kortrijkse sinksenfeesten voor het rommelfeesten werden. De nadruk ligt hier nog steeds op de straatartiesten en de muziekoptredens gebeuren hier nog op een podium. Québec is een heel gezellige stad met veel oude gebouwen en winkelstraatjes. Het bekende hotel Chateau Frontenac torent er steeds bovenuit. Het is al snel avond. Morgen bezoeken we verder.

Als we opstaan zien we dat er een berichtje is van Kobe. Hij heeft eindelijk een goede internetverbinding en we kunnen Skypen met hem! Al snel maken we verbinding en we zien en horen hem, Heike en Jo voor de eerste keer sinds hun vertrek. Het doet deugd om ze in levende lijve te zien en te horen.

Daarna trekken we terug de stad in. Om 10 uur dienen we in de citadel te zijn voor de changing of the guard. De soldaten zijn in Engelse stijl gekleed. Ze hebben een geit als mascotte en Willem is er zot van. Het is eigenlijk al de 11e geit. De Britse Queen heeft 10 geiten geleden het eerste exemplaar cadeau gedaan aan het regiment, de 11e generatie doet het ook flink. Geflankeerd door soldat Gilbert Chèvre! We krijgen nog een rondleiding in de citadel en trekken dan terug de binnenstad in.

We bezoeken de benedenstad en nemen op aanraden van M&M de ferry naar de overkant van de rivier. Vandaar krijgen we een mooi vergezicht te zien van Québec. Het gaat veder naar de benedenstad met zijn kronkelende streegjes. Tijd voor een ijsje  (Antons favoriet moment van de dag). Het is al snel avond en we gaan terug naar de bovenstad voor de optredens van de straatartiesten. Zelfs Wally loopt er rond, en  ik heb hem gevonden! Zo, weer een mooie dag op Canadese bodem. Morgen verlaten we onze, tot nu toe favoriete, Canadese stad en verhuizen naar hoofdstad Ottawa.

Wordt dus vervolgd.

Bedankt voor de vind ik leukjes, mailtjes en reacties.

Onze blog wordt weer druk gelezen, met als absoluut hoogtepunt meer dan 700 (!) paginaweergaves op 15 juli.

Tot binnenkort,

Groetjes van de Leielanders ( - 1 )

1. Walter en Jeanine:
    17 juli 2015
    Was te denken dat er in Quebec veel te beleven was. Jullie hadden waarschijnlijk geen ogen en oren genoeg.Wat daar allemaal rondliep!!
    Ottawa zal ook wel de moeite zijn. Al die belevenissen gaan jullie moeten vast houden in de hoofdjes en met de foto's gaan jullie het nog eens kunnen her beleven.
    Groeten uit Tiegem
  2. M.R. + A:
    17 juli 2015
    Een fijne dag in de Hurco site. Verkochten ze geen pluimen? Willem best dat je geen sterke schoudergewrichten hebt of ze hield jou als schoonzoon. Ijsjes eten Anton dat kon geen kwaad.
    In Québec heeft men nog de Vlaamse kermissen, de Engelse geiten, het is alles samen.
    Dan nog de kers op de taart Kobe en zijn gezelschap horen en zien!
    Geniet nog van de volgende dagen moe.
  3. Fluppe:
    19 juli 2015
    HURRICANE !!!!! Niet teveel van dromen hé Jan !! Als er volgende maand een tipi in je tuin staat weet ik genoeg hé !! Heeft Hilde al de spieren tussen je schouders gezocht ??? Straks mag je met de slee naar Wevelgemplatse trekken . Goed dat je iets gehoord hebt van Kobe !! Alé het beste nog en tot de volgende !!!Onze mascotte is een orca !!! Loop daar eens mee door straat hé !!!