Onze eerste belevenissen in Denemarken en Noorwegen

6 juli 2014 - Oslo, Noorwegen

Hallo,

Hier een verslag van onze eerste dagen op Scandinavische bodem.

Donderdag bezoeken we Skagen en Grenen, de plaats waar het Kattegat en Skaggerak mekaar ontmoeten. We moeten een eindje lopen over het strand tot de plaats waar de twee zeeën tegen mekaar opbotsen. Het water spuit er werkelijk alle kanten op. Het is winderig vandaag en dat vergroot alleen maar het spektakel. We genieten een tijdje van het unieke schouwspel en keren dan terug over het strand naar de parking. Op het water liggen grote tankers te wachten om hun vracht te leveren. We staan er niet altijd bij stil wat een moeite er allemaal wordt gedaan om ons benzinetankje te vullen. Tijdens de oorlog was dit een strategische plek en grimmige bunkers getuigen hievan. Op eentje staat 'zimmer frei' geschilderd.

We rijden terug naar Skagen en lopen wat rond in het gezellige stadje, bekend om zijn gele huizen. Ik stel vast dat de vikings wel wat woorden hebben achtergelaten in West-Vlaanderen want de 'regenfrakke' staan in promotie. Na het middagmaal bezoeken we het Nordsoen Oceanarium. Alles is er mooi didactisch opgesteld, we zien vele soorten vissen die hier voor de kust voorkomen. Er zijn ook zeehonden en aaitanks waar we de vissen en zeesterren kunnen aanraken. We kunnen er ook krabben vangen met een haakje waar voedsel in verstopt zit. Gelukkig kunnen de diertjes er zich niet aan kwetsen. Na het bezoek keren we terug naar ons appartement en genieten er van de film 'Marina' (dank u tante Anne!)

Vrijdag vertrekken we vroeg want we moeten de boot nemen die ons van Hirtshals naar Kristiansand zal brengen. Alles verloopt vlotjes, de 'seacat' doet zijn werk snel en na 2u30 zetten we voet op Noorse bodem. Het is nog meer dan 3 uur rijden naar Oslo, het trage verkeer zorgt er voor dat het nog langer duurt. Regelmatig wordt er een foto genomen van onze autoplaat; niet dat we te snel rijden, maar voor de tolwegen. Alles zal netjes worden afgerekend via onze kredietkaart. We slaan onze tent op op de Ekeberg camping, kokerellen wat en gaan dan vroeg onder de wol. Morgen verkennen we de stad.

Na het ontbijt trekken we de stad in. We hebben een Oslo pass gekocht en moeten er de datum van eerste gebruik op invullen. Ik ben dat vergeten en vraag aan een man aan de bushalte netjes in het Engels 'a pen'. De man begrijpt mij niet. Ik vraag 'ne skriver' en prompt haalt hij een balpen uit een tasje.

In het centrum bezoeken we we het Nobelprijs peace center, een eerbetoon aan de winnaars van de Nobelprijs van de vrede dag die hier in Oslo wordt uitgereikt. Daarna nemen we de boot naar het vikingmuseum waar we schepen zien die 1100 jaar geleden werden gebruikt om hun doden te begraven. Daarna bezoeken we het Kon Tiki museum dat de rieten boten bevat waarmee Thor

Heyerdahl de oceanen heeft overgestoken. In het Fram museum zien we dan weer de boot waarmee Admunsen de polen heeft bereisd. Er is een film over zijn reizen, voor ondergetekende het sein voor een middagdutje! Dan bezoeken we de boot. Na een kort bezoek aan het maritiem museum keren we met de boot terug naar de stad. Tijd voor een ijsje of een koffietje en wat winkelstraten. We eindigen de dag in het Vigelandpark met eigenaardige sculpturen van mensen in vreemde poses. Een goedgevulde dag, maar zo hebben we het graag. Eva heeft het hier helemaal naar haar zin en droomt er van om hier te komen wonen! Na het eten maak ik met Hilde een wandeling door een park naast de camping. Het is een kunstpark met pratende lantaarnpalen en grote TV schermen die in het midden van het bos staan de spelen. Rare jongens, die Noren ! Zo, dat is het voor deze keer, ik ben deze blog aan het schrijven terwijl er een onweer over de tent trekt. Heeft ook wel iets. Groetjes van de Leielanders vanuit het hoge noorden (waar het tot 11 uur klaar is)

1. M.R. + A:
    6 juli 2014
    Ben blij dat ik jullie eindelijk gevonden heb en mooie herinneringen kan ophalen. Fijn dat iedereen zijn gading vindt.
    Nog veel belevenissen liefst onder een stralende zon.
    Nu zijn de foto's aan de beurt.
    Veel liefs aan de genieters van moe.
  2. Nonkel Gino en tante Anne:
    6 juli 2014
    Hallo daar , Jullie lijken het daar best goed te vinden bij die Noormannen.
    Geniet verder van Jullie prachtige reis.
    Groetjes nonkel Gino en Tante Anne.
  3. Luc @ Kathleen Vercruysse - Coine:
    Hoi Leielanders,

'k Wist niet dat het een tentenreis zou worden...
  4. Ann:
    6 juli 2014
    Jaja, we herkennen wel een aantal van deze foto's van onze reis in 2011. Mooi hé Noorwegen!
  5. Dutellie Christa:
    7 juli 2014
    lieve Leielanderkes, hoe super tof dat we jullie reis kunnen volgen,
    Het doet zo'n deugd om jullie stralende gezichten te zien, Evaatje dit is echt geestig om je te zien, geniet er maar van, dikke kus van je mama, en de groetjes aan iedereen.
  6. Els Vandromme:
    9 juli 2014
    Hallo iedereen, tof dat ik jullie gevonden heb op facebook en jullie reiservaringen mag mee beleven. Geniet nog verder van jullie mooie vakantie !!!!