Casablanca en een avond in Rabat

2 april 2012 - Rabat, Marokko

Hallo,

welkom terug en bedankt voor de reacties! We hopen dat we wat Marokkaanse zon (YES) tot bij jullie kunnen brengen.

Vanwege het uurverschil ben ik vroeg wakker. Om 7 uur loop ik al rond in de riad om de blog up te daten. Bezorgd komt de uitbater vragen of ik mijn horloge wel juist heb gezet op het Marokkaanse uur. Nadat ik de vorige blog gepost heb loop ik wat rond. Ik ga op het dakterras en er komt een vogeltje naast mij zitten. Hij tjielpt 'tararaa tararaa' en prompt wordt het diertje omgedoopt tot de tararaa vogel. Volgend jaar terug te vinden in Lannoo's grote dierenatlas!

We krijgen een uitgebreid ontbijt met pannekoekjes, cakes, brood, yoghurt, confituur, vers geperst sap,....

Daarna gaan we naar de bus. De hoteleigenaar loopt met ons mee. Tot de 10e ! Inch Allah! zegt hij en hij wuift ons lachend uit.

Het is dezelfde bus als gisteren. We tellen nog eens de plaatsen. 16 ! Ruimte zat dus voor de lange rit naar Casablanca. De chauffeur toont onderweg bezienswaardigheden; hoe en welke groenten er geteeld worden, in de verte toont hij ons fosfaatbergen. Marokko heeft één van de grootste fosfaatvoorraden ter wereld.  Het valt ons op dat het land in volle ontwikkeling is. Er worden complete woonwijken aangelegd, nieuwe fabrieken rijzen uit de grond. De betonboeren doen hier gouden zaken.

We stoppen voor een drankje. De chauffeur (die supergoed en veilig rijdt!) is een Berber. Op school was hij verplicht om Arabisch te leren, terwijl hij thuis Berbers sprak. Met de nieuwe koning komt daar nu verandering in. Het Berbers wordt erkend als een officiële taal en wordt onderwezen in de scholen. Deze taal heeft andere letters dan het Arabisch, en nog eens andere dan het Frans. Niet eenvoudig om hier taallessen te volgen!

Ik vraag of hij ergens wil stoppen om geld te wisselen. Hij houdt halt voor de Banque Populaire in Berrechid. De bediende van dienst neemt een stapeltje Britse ponden aan dat ik nog had van een vorige reis. Hij stopt deze in een telmachine die de biljetten niet blijkt te herkennen. Hij voelt en frommelt aan de briefjes, houdt ze tegen het licht, informeert bij de directeur van het agentschap. Livre Sterling, monsieur?  Dan begint hij in zijn computer mijn gegevens in te tikken. Na zo'n 10 minuten is hij klaar met mijn borderelletje. Ik blijk in Belgique Pays Bas te wonen in de Republique Belgique !

Hopelijk kent hij meer van bankzaken dan van aardrijkskunde!

We komen aan in Casablanca en na de lunch bezoeken we de grote moskee. We zijn net te laat voor de laatste rondleiding. Een bewaker jaagt Hilde en Moe weg en laat de mannen uitzonderlijk toch binnen. We mogen de wasfonteinen bekijken en hij legt ons uit hoe moslims zich wassen voor het bidden. We mogen enkele foto's nemen, maar dat is dan ook het enige wat we mogen zien. Bij het naar buiten gaan vraagt hij geld voor zoveel goedheid. Ik geef hem 20 dirham, maar daar is hij niet tevreden mee.  Maar goed, dat is dan zijn probleem!

Nog enkele foto's, vooral van Willem in zijn KISS T-shirt. Zijn favoriete groep gaf ooit platen uit onder het Casablanca label, en nu staat hij hier te glunderen in Casablanca!

Dan reizen we verder naar de hoofdstad Rabat. We worden afgezet bij ons hotel en lopen nog wat rond in de medina(oude stad). Het is er weer een drukte van jewelste en we zien kibbelende meiden, wat verder wordt een vrouw belaagd door de politie omdat ze illegale waren probeert te verkopen. Haar handeltje wordt aangeslagen tot haar grote woede.  We wandelen verder en komen aan een heuveltje. Als we het beklimmen worden we beloond met een prachtig zicht over de Oceaan, inclusief ondergaande zon. Het kerkhof ligt vlak naast ons. Een wirwar van grafstenen die in onze ogen willekeurig door elkaar liggen.

Als we 'de zon hebben zien zakken in de zee' keren we terug naar ons hotel voor het avondeten. En dan naar bed. Morgen verkennen we Rabat met onze gids/chauffeur en dan trekken we verder naar Meknès.

Wordt vervolgd.  Morgen, 3 april, wordt een speciale dag want onze Willem wordt dan 16 jaar. We verwelkomen graag uw wensen aan hem via de reacties!!

Groetjes van de Leielanders en onze special guest Moe !

1. Luc @ Kathleen Vercruysse - Coine:
    3 april 2012
    Willem, van harte gelukgewenst met jouw 16°...3 april is een héél mooie datum!
  2. Tante Annie:
    3 april 2012
    Proficiat aan Willem! Wij drinken eentje op zijn gezondheid onder de romeinse zon.
  3. Die van 14:
    3 april 2012
    aan Willem : ne gelukkigen hé, van ons alle drie, geniet ervan...ma da zal wel als je daar bent :-)

fijne om te lezen wat er allemaal gaande is
    hier alles ok, we hebben ook al heel de tijd zon, maar s morgens wel koud, de temperatuur loopt niet hoog op overdag
    kaarten voor bloemspeling zijn besteld, fam. Van Heckte op de 3e rij, en wij er net achter :-) we zullen Willem wat rust gunnen
    geniet er nog van ! ciao
  4. Die van 14:
    3 april 2012
    ps sorry voor de typfoutjes ..t heeft wat rap moeten gaan deze middag :-(
  5. Walter en Jeanine:
    3 april 2012
    Zo uitzonderlijk,éém maal in je leven 16 worden in Marokko. Een dikke proficiat Willem.
  6. Fluppe:
    3 april 2012
    Nen dikke proficiat voor den Willem en laat nog iets heel in Rabat hé !!
    Vriendelijke mensen daar ??
  7. Ingrid:
    3 april 2012
    Nog een fijne verjaardag voor Willem.Vele groeten aan jullie allen. Geniet van jullie reis.
  8. De gepensioneerde die straks ook niet thuisblijft:
    3 april 2012
    Héé Willem morgen 3 april geef ik hier een KISS-fuif op mijn kosten voor je verjaardag ! Denk dus aan ons ginder ver... Enne zeg maar tegen je gierige pa dat een 16de verjaardag minstens 16 x 20 dirham mag kosten !