Fes

5 april 2012 - Fes, Fez, Marokko

Vandaag bezoeken we Fes. We bezoeken eerst het koninklijk paleis. Allé, toch de buitenmuren en de toegangspoort. De rest krijgen we niet te zien. Mogelijk zal de koning binnen x aantal jaar de toeristen toelaten om het paleis binnenin te bezoeken wat dan weer goed zal zijn voor het toerisme.  Maar zo ver zijn de democratische hervormingen nog niet.
Dan maar naar een heuveltop om de stad vanuit de hoogte te zien. We zien een wirwar van gebouwen die kriskras door elkaar staan. In de stad zijn 857 gebedsruimtes, 187 wijken,...
We stoppen aan een gebouw waar potten worden gebakken en mozaïeken gemaakt. De arbeiders zijn aan het werk. We zien de ovens waar het aardewerk wordt verhit. De ovens werken met gas. Ooit ontploft dat boeltje, zeker weten! De potten die hier gemaakt worden zijn van veel betere kwaliteit dan deze die ze verkopen in de stad, dat kan je zien aan de fabrieksstempel. (TT1)*
Dan gaan we te voet de stad in. We lopen in de steegjes en stoppen bij een berber apotheek (TT2)* We krijgen een demonstratie van zijn kruidenapotheek, onze handen worden besprenkeld met geurige olie, we ruiken aan potten met kruiden voor tajines.
Daarna bezoeken we een koranschool. De gebouwen zijn nu verlaten maar hier woonden en studeerden de slimsten die alle verzen van de koran (6400) van buiten kenden.
Na nog een museumpje over de  houtnijverheid te hebben bezocht gaan we lunchen. Daarna naar de leerlooierijen. We kunnen deze bezichtigen vanuit een leerwinkel (TT3)*.  Bij het binnengaan krijgen we enkele blaadjes munt om tegen onze neus te houden voor de geur.  Voor het kleuren worden de dierenhuiden in grote baden gelegd waarin o.a. duivenpoep zit, dit om de huiden soepel te maken en te ontdoen van haartjes. Daarna worden ze gekleurd.  De arbeiders staan tot hun heupen in de verfstof en draaien het leer in grote kuipen regelmatig om. Dit proces duurt 4 dagen.
Verder bezoeken we een weverij (TT4)*  De verkoper doet Anton een doek om en plooit deze als een tulband.  Dat zal van pas komen tijdens onze woestijntocht!
En dan verder door de medina. Regelmatig moeten we aan de kant gaan voor mannen met karretjes of ezels die passeren. Het enige vervoer dat mogelijk is tussen de smalle straatjes. We nemen afscheid van onze gids en kuieren nog wat door de medina. Er is een ezeltje losgebroken en hij zet het op een lopen. Een man loopt er roepend achter. Als hij hem inhaalt springt hij op de rug van de ezel en samen galopperen ze verder. Een schouwspel dat we niet snel zullen vergeten. Aan de rand drinken we een muntthee/koffie/cola. En dan gaan de hemelsluizen wijd open. Het water stroomt met bakken uit de lucht en de parking voor ons verandert in een stroom. Na een lange theepauze keren we op onze stappen terug. De straten in de medina zijn herschapen in riviertjes. Enkele steegjes verder zijn we onze weg kwijt. Gelukkig heeft Anton goed opgelet en dankzij zijn oriëntatievermogen vinden we ons hotel terug. Merci, Anton, je mag nog mee!
En dan is het alweer avond. Tijd voor ons aperitiefje.  Morgen gaan we de natuur verkennen met o.a. een overnachting in een nomadenkamp. Wellicht zijn we enkele dagen internetloos. Tot binnen enkele dagen!

De Leielanders en Madame Rose !

* TT = tourist trap.
@ vrolijke noot : proficiat met uw culinair inzicht m.b.t. ooievaarpoep!

1. Fluppe:
    6 april 2012
    hpl dragen jullie bij terugkomst niet allemaal een tulband en voor mevrouw een boerka !!
    Lekkere aperitiefjes daar ??
    geniet ervan !!
  2. De gepensioneerde die straks ook niet thuisblijft:
    6 april 2012
    Correctie: Die ezel was helemaal NIET losgebroken. Het was een Marrokaanse ezel...en die moeten ze eerst op gang lopen voor ze op zijn rug mogen springen ! Ondertussen ook eens Mrs. X gegoogled ... moet een bedrijvig baasje zijn die 16-jarige uit Wevelgem !
  3. Nonkel Gino en tante Anne:
    7 april 2012
    Hallo daar, eindelijk ook in vakantie al is het maar voor een weekje.
    Moe je plantjes doen het voorlopig al wat beter dankzij
    onze kuisvrouw, ik zij je het toch ze heeft groene vingers!Hopelijk blijft het nu zo.
    O zalig pasen aan iedereen. (voor ik het vergeet)
    groetjes van het thuisfront.

Gino en Anne.
  4. Die van 14:
    8 april 2012
    aan onze beste buren : een vrolijk pasen gewenst hé
    we houden het hier dit jaar sober... gezien de kip gesneuveld is en er ook geen eieren meer zijn ...:-)
  5. Jean-Marie Wylin:
    8 april 2012
    Als de "katten" van huis zijn, danst de vos !!
    Blijkbaar elk zijn vers kippetje !
    Leuk om lezen en stuur eens een regenwolk naar het westen ! 't Wordt hier kurkdroog met die noorderwind.
    Zou duivenpoep een alternatief vormen voor schoensmeer ? Het gaat jullie goed in de Maroc !!