Meknès, Moulay Idriss en Volubilis ...what's in a name...

4 april 2012 - Fes, Fez, Marokko

Na onheilspellende berichten uit België - onze laatste kip is ten prooi gevallen aan de vos  ( je wilt niet weten welke middeleeuwse marteltuigen ik in stelling wil brengen tegen dat vervloekte beest - sorry M&P voor de lugubere vondst) en Moe haar tomatenplantjes willen niet echt groeien (doe maar wat jullie denken dat best is, Anne en Gino) hierbij onze belevenissen van gisteren.
Na het ontbijt ontmoeten we onze chauffeur Hassan. Good morning, Madame Rose zegt hij met een charme die je nog alleen terugvindt op het witte doek. Zijn donkere ogen en zijn bruine huid kunnen niet verloochenen dat zijn voorouders in de woestijn leefden. We vertrekken voor een stadsbezoek aan Meknès. De officiële gids staat ons op te wachten en we verkennen de stad, het Versaille van Marokko. We zien grote waterpartijen, bezoeken een oude graanschuur en een mausoleum, annex moskee.  Aan de ingang zit een man met een kapmantel.  Soyez le bienvenue! Op onze sokken zien we het graf van de oude koning en om zijn tolerantie t.o.v. andere volkeren te tonen is de davidster en het kruis terug te vinden in de mozaïeken.
We rijden verder naar de heilige stad Moulay Idriss in de bergen. Het regent en we nemen er eerst de lunch. We zijn de enigen in het restaurant, er zijn meer kelners dan eters. De Europese crisis zorgt voor veel minder bezoekers, vooral uit Zuid-Europa.
Na het eten lopen we wat rond in het stadje. Mannen rijden rond op ezeltjes. Op de markt kan je verse kip kopen. Letterlijk! De diertjes worden pas geslacht als je ze koopt. Ernaast staan stalletjes met 'vers' vlees. Het Belgische ministerie van Volksgezondheid kan misschien eens een incentive tripje geven aan hun beste controleurs. Ze zouden hier hun hartje ophalen!
Enkele kilometers verder liggen de resten van de oude Romeinse nederzetting Volubilis. Ook daar is er weer een privé-gids die ons uitleg geeft over de site. Ooit was dit de hoofdstad van Mauretanië. De mozaïeken hebben de tand des tijds overleefd en dankzij de regen zien we de prachtige kleuren. De gids toont ons hoe rijke famlilies toen al een jacuzzi hadden. Het moet zalig geweest zijn.
Daarna gaat het richting Fez. We rijden in de gietende regen door het glooiende landschap. Het heeft hier 4 maanden niet geregend en juist nu, tja. Het kon erger zijn. We zouden eerst naar Schotland reizen, blijkbaar ligt daar nu 20 cm sneeuw. Na onze intrek te hebben genomen in het hotel gaan we de medina bezoeken. Hassan had ons gewaarschuwd om zeker met niemand mee te gaan, want soms worden toeristen in een hinderlaag gelokt en beroofd.  Het is een wirwar van straatjes, hoekjes en kantjes, duizenden en duizenden winkeltjes prijzen er hun waar aan, sommige voor toeristen, maar de meeste zijn er gewoon voor de lokale inwoners.  We manoeuvreren ons tussen de mensen en ezeltjes door en gaan steeds dieper de medina in. En als bij wonder vinden we onze weg ook terug.
En dan is het al weer avond en tijd voor een aperitiefje (een lokaal rosé wijntje) en het avondeten. Morgen bezoeken we de hele dag Fez.

Saluutjes van de Leielanders en Madame Rose !

1. Silke Donders:
    5 april 2012
    Hallo, ik vertrek 5 mei naar Marokko en had graag wat meer informatie gehad over Ouiouane...

Groetjes!
  2. Nonkel Gino en tante Anne:
    5 april 2012
    Hallo daar, hier heeft het nog niet veel geregend,
    maar het weerbericht voorspeld niets goeds voor de komende week.
    Tja we zijn nu eenmaal in verlof en dan MOET het regenen hé.

groetjes van het thuisfront.

Gino en Anne.
  3. Moe:
    5 april 2012
    Wat gelukkige mensen daar in Marokko

groetjes
    Moe
  4. Walter en Jeanine:
    5 april 2012
    Dank voor het interessant reisverhaal.
    Wij wensen jullie een fijne verdere reis en tevens een Vrolijk Paasfeest.
    Jeanine en Walter