World of whisky...en andere Highland toestanden

7 april 2013 - Elgin, Verenigd Koninkrijk

Hi guys,
hier een Scottish update! Gisterenochtend na een lekker ontbijt zijn we vertrokken naar Dewar's world of whisky. Een leuk opgevatte tentoonstelling over het leven van de beroemde familie die - hoe kan het ook anders - de beste whisky van de wereld maakt. De tentoonstelling is leuk opgevat. De oude woonkamer van de Dewar's is nagebouwd en je kan overal schuiven openstrekken met persoonlijke spullen van hen. Je kan digitaal de ideale whiskyblend proberen te maken, waar Anton goed in scoorde... Er was ook een snuffeltafel waar we konden ruiken en de verschillende geuren raden die in whisky voorkomen. Je mag 1 keer raden wie het best kon snuffelen !
Dan uiteraard een glaasje proeven van de single malt, smaakt naar leer! Ja, we zijn echte kenners nu. We volgen nog een rondleiding door de distillery en vertrekken dan naar de zalmtrap in Pitlochry. Er is hier een dam gebouwd om elektriciteit te maken. Om de beroemde Schotse zalm toe te laten om te zorgen voor het nageslacht werd een zalmtrap gebouwd, waar de zalmen van bassin naar bassin kunnen zwemmen om zo boven het water van de dam te geraken.
Hop, terug  de auto in voor een bezoek aan het Highland Folk museum. Een soort Bokrijk maar dan met Schotse huizen. Vrijwilligers houden het museum open. Een vrouwtje heet ons hartelijk welkom en geeft wat informatie. Ze vraagt of we een brochure kopen. De ingang is gratis, dus ja, uiteraard!  Mooi opgevat museum, er staan huizen van het jaar 1700. Hierin worden turfvuurtjes gestookt en zo zijn er weer 5 gerookte Belgische Schotten bij! In de school maken we kennis met de onderwijzer die naast ons hotel blijkt te wonen. De kennismaking is hartelijk. Maybe we'll see eachother again!
In het dorpje gaan we een flesje wijn kopen in het plaatselijk supermarktje. Als we buitenkomen zien we het vrouwtje terug van aan de ingang van het museum. Ze begroet ons hartelijk. 's Avonds gaan we in het hotel eten, we hebben een tafeltje gereserveerd in de pub. En weer is er ambiance. Alle tafeltjes zijn bezet, we eten er een southern fried chicken en algauw is er een optreden van de plaatselijke bard. Ambiance ten top! Ik dans wat met Hilde en één van de plaatselijke vedetten (madammeke van zo'n 60 jaar oud die iedereen in de pub kent) wil met Moe dansen. Het is hier nog echte ambiance, live muziek, plaatselijke volksfiguren,  net zoals in de film. We sluiten de pub...
Vanochtend met een kloppend kopke gaan ontbijten. Buiten sneeuwt het lichtjes. We vertrekken naar het Highland Wildlife park. In het eerste deel rijden we met de wagen tussen de Europese bizons, herten, jaks, Przewalski paarden, ... We zien ook 2 ijsberen. Dan maken we een wandeling door de rest van het dierenpark, dat fantastisch is ingebed in het landschap. Er zitten apen, tijgers, Schotse katten, levende moos, sneeuwuilen,... Onze kilometertjes voor vandaag zitten er weer op. We rijden verder en bezoeken het reindeer center. Dat blijkt eerder een tourist trap te zijn, er zijn amper een 5 tal dieren aanwezig. De rest van de kudde loopt ergens te grazen in de bergen.
En dan een tochtje naar Elgin, een mooi stadje. We lopen er nog wat rond, gaan naar de Tesco supermarkt, 7/7 24/24 open. Wat shoppen, een CD met goede muziek inslaan, want de plaatselijke radio's zijn niet veel soeps, en dan toch liever wat goede muziek in de auto. Voila, nu aperitieven en dan gaan eten. Groetjes van de Leielanders -1 + Moe !

1. De stille wilde:
    8 april 2013
    Deze voormiddag bij de slager 150 Gr. Gerookte Belgische Schot gevraagd, maar was blijkbaar uitverkocht. Dan maar naar de viswinkel geweest om een schelle Schotse zalm.
  2. Nonkel Gino en tante Anne:
    Hallo Leielanders,
    We hebben het hier tot vandaag nog kunnen stellen met ons Belgisch weertje maar vanaf morgen komt daar verandering in regen en iets warmer, typisch aprils belgisch weer dus.
    Maar ja wij moeten toch werken dus waarom getreurd.
    Maar verheug je vanaf volgende week zouden we zelfs 20 graden kunnen halen. Hier anders niets bijzonder te melden, tot horens.
    grtjs tante Anne en Nonkel Gino
  3. Fluppe:
    de leute ginder hé !! Geniet ervan !! Klinkt ongelooflijk leuk ! De Groeten
  4. Walter en Jeanine:
    Dag allemaal,

Veel afwisseling in jullie programma. Dat moet je allemaal eens meemaken. Een nieuwe dans geleerd Rosa ? Geniet maar want hier is het nog altijd saai en steeds geen zon.
    Veel groeten uit Tiegem.