Over dolfijnen, zeehonden, en het monster van Loch Ness ...

9 april 2013 - Portree, Verenigd Koninkrijk

Hallo,

weer 2 dagen verder, tijd dus voor een update!

We vertrekken uit ons hotel en rijden naar het Scottish Wale and Dolphin center. Prachtig gelegen aan de monding van de rivier Spey. Hier zwemmen de zalmen Schotlands snelst stromende rivier op en de dolfijnen en andere zeezoogdieren lusten daar wel een hapje van. We lopen op het grootste keienstrand van Schotland. Het is mooi weer, de golven botsen tegen elkaar op aan de monding van de rivier. We zien een zeehond zijn kopje boven water steken. Dolfijnen zien we niet, alhoewel er vanochtend 6 gespot werden. We maken een wandeling langs de Spey en krijgen een rondleiding in het oudste ijshuis van Schotland. Vroeger stapelde men hier het ijs op dat ze uit de rivier hakten om dan in de zomer de zalm te vervoeren, heel ver weg, tot in Londen en Frankrijk!

We vertrekken en rijden tot in Inverness, daar volgen we de weg langs het wereldbefaamde Loch Ness. Het meer heeft een diepte tot 230 meter. We proberen het monster te zien, maar geen spoor ervan... We bezoeken dan maar het Loch Ness visitor center, volledig gewijd aan de speurtocht naar het monster. Het is een audiovisuele presentatie over het meer, dat evenveel water bevat als alle oppervlaktewater van heel het Verenigd Koninkrijk samen. De hele wereldbevolking past er in. Uiteraard eindigt de rondleiding in de souvenirshop met duizenden kleine Nessies. Er zijn ook mutsen van Schotse highlandkoeien. Anton krijgt er eentje op zijn hoofd gezet.

We rijden verder naar het kasteel van Urquhart, een mooie ruïne fantastisch gelegen langs de oevers van het meer. We bezoeken de ruïne en kijken achteraf naar een videovoorstelling. Op het einde van de film schuift er een gordijn open en we zien het kasteel voor ons liggen.

Tijd voor het avondeten, de mevrouw van de B&B waaar we slapen heeft een tafeltje gereserveerd bij Fiddlers. Geen livemuziek vanavond, maar wel een lekker etentje, met vispannetje voor de ene en lambstew voor de andere. Buikje weer vol!

Vanochtend trekken we na het ontbijt richting Skye, het grootste eiland van de binnen Hebriden. We passeren het kasteel Eilean Donan waar James Bond verbleef in 'the world is not enough'. Het meest gefotografeerde kasteel van Schotland. We rijden over de brug tot op het eiland. Vroeger moest je betalen om de brug over te rijden, behalve als je schapen vervoerde. Blijkbaar verhuurden slimme herders schapen om over de brug te transporteren, zo konden de eilanders gratis over de brug rijden. De tol werd dan maar afgeschaft.

We rijden tot in Portree, een toeristisch stadje in het midden van het eiland. We maken er een wandeling en zien tropische begroeiïng. We zijn in tropisch Schotland, dankzij de golfstroom. We maken een lus rond een deel van het eiland en genieten van machtige vergezichten, hoge kliffen en spectaculaire watervallen. In de verte zien we de besneeuwde bergtoppen van het vasteland.

Voilà, mijn blogje zit er weer op voor vandaag, tot de volgende update!

Groetjes van de Leielanders - 1 + Moe

P.S. als ik naar buiten kijk zie ik de zon spelen met de golfjes...een mens kan op engere plaatsen zijn in de wereld, maar ik wil jullie niet jaloers maken hoor, absoluut niet, zo ben ik niet! (Anders zou ik nog schijven dat ik straks naar een lekker seafoodrestaurantje ga om er een avondje te genieten van al het lekkers dat hier rond het eiland zwemt.)

P.S. 2. Bedankt voor de reacties!

1. Nonkel Gino en tante Anne:
    Hallo Leielanders,
    Zoals verwacht hier een dag vol motregen en af en toe een bui.
    Tot einde van deze week is er niet veel beter in zicht.
    Het weekend belooft stralend te worden( mensen naar zee lokken?)
    Ik heb vandaag op het bedrijf een cursus " bescherm je rug "
    moeten volgen. Amai ik kan evengoed thuisblijven want volgens mij is dat de enigste manier om je rug op een voortreffelijke manier te sparen. Dan nog van leeghangeren wordt je er ook niet beter op.
    Maar zoals Jullie een rustige wandeling ( zonder rugzak dan wel padré) kan wonderen doen.

Grtjs Tante Anne en nonkel Gino.
  2. Walter en Jeanine:
    9 april 2013
    Zo te zien van vervelen geen spraak. Jullie pikken alles mee en groot gelijk ! En om de dag te besluiten zou ik wel te vinden zijn voor een., seafoodrestaurantje, mijn favoriet.
    Groeten en doe zo voort !
  3. De stille wilde:
    9 april 2013
    Zo te zien wou de koe die dringend naar de kapper moest niet in de auto stappen ? ... Zou ik ook niet doen als er een kereltje bij is dat met een stuk van mijn zus op zijn kop rondloopt !