Over zoutpannen, ruïnes en Machu Picchu

15 juli 2013 - Cusco, Peru

Hola, weer 3 dagen voorbij in Peru, jullie hebben dus een update tegoed!

Eergisteren : We bezoeken vandaag Moray en Moras. We vertrekken voor deze uitstap met een lokale gids die superenthousiast is. Hij zorgt ervoor dat we ons geen seconde vervelen, vertelt grapjes en begint zelfs te zingen. Onze eerste stop is een tourist-trap. We krijgen een interessante uitleg over hoe ze van plantaardige en dierlijke materialen kleurstof maken om hun wol te kleuren. Daarna kunnen we natuurlijke sjaals, mutsen en truien kopen... We rijden verder naar Moray. Dit zijn in ronde vorm gemaakte terrassen van ten tijde van de Inca's.  Studies hebben uitgewezen dat ze deze hebben aangelegd als een soort testtuin. De gids haalt een houten fluit boven en we mogen een wens doen aan Patchamama, de oppergodin van de oude Inca's. Mijn wens zullen jullie nooit weten ;-) .

Een leuk weetje : de meeste mensen spreken hier minimum 2 talen, op school leren ze Spaans; van thuis uit spreken ze Quechua. Zo, nu weet je ook waar die rare naam vandaan komt die op veel spullen staan bij Decathlon.

We rijden verder en komen aan bij Moras. De bus maakt een duizelingwekkende afdaling langs steile afgronden over een onverharde weg, maar we komen  veilig aan bij de zoutpannen van Moras. Ze doen me denken aan de leerlooierijen in Marokko. In het Andesgebergte zit veel zout, daar het hier vroeger een zee was. Door tectonische spelingen zijn de bergen hier verschenen(omhooggeduwd), maar werd er ook een groot deel van de oceaan afgesneden. Het water droogde op en er ontstonden zoutvlaktes.  De bergen hebben via de regen dat zout geabsorbeerd. Via een klein kanaaltje komt dat zoute water net in Moras uit de berg. De eigenaars van de zoutwinning zijn de families van het dorp die elk een aantal zoutpannen hebben. Het resultaat is dat zij slapend rijk worden daar de natuur het meeste werk doet.

's Avonds lopen we nog wat rond in Cusco. We worden uitgenodigd op een gratis muziekfestival en genieten een tijdje van zang en dans.

Gisteren : vandaag doen we een tocht door de heilige vallei. Bedoeling is dat we om 16 uur worden afgezet in Ollantaytambo om de trein te nemen naar Aguas Caliente ofte Machu Picchu Pueblo. De gids stapt op de bus en hij ziet er stuurs uit. Toch is het een lieve, vlotpratende man. Zo zie je maar dat een eerste indruk niet altijd juist is.  Zoals blijkbaar bij elke georganiseerde uitstap vanuit Cusco stoppen we bij een lokaal markt waar ze... juist : mutsen, sjaals en handschoenen verkopen. Daarna rijden we verder voor onze eerste interessante stop : Pisaq.

Pisaq is een goed bewaard gebleven nederzetting. In de muren van de berg zien we heel wat Incagraven die door de Spanjaarden zijn opengebroken om het goud te stelen van de mummies. We wandelen door de ruïne en genieten van het landschap.
Daarna bezoeken we het marktje van Pisaq. Het is zondag vandaag en de 'Pisaqers' houden hun wekelijkse markt. We krijgen een rondleiding van de gids en hij leert ons heel wat lokale producten kennen, o.a. een soort grote boon die je moet opendoen en waarvan het vruchtvlees rond de boon wordt opgegegeten. Het smaakt naar banaan. Het is een heel kleurrijke markt, de lokale bevolking loopt hier nog rond in hun lokale klederdracht. En neen, ze doen dat echt niet voor de toeristen! Wat verder zijn er enkele kraampjes voor toeristen. Kobe zet Willem een cowboyhoed op. Hahaha, Indiana Snuffel !
Verder bezoeken we de lokale bakker (zie foto) en zien we waar de lieve caviaatjes worden gekweekt die straks op de feestdis van de Peruanen zullen pronken.

Het is inmiddels een stuk in de namiddag en tijd om te lunchen. Na de lunch vertrekken we naar Ollantaytambo waar ook een indrukwekkende Inca ruïne is terug te vinden. Als we aankomen loopt het al tegen vieren, onze trein is om 4u30. De gids wil ons nog snel door de ruïnes leiden, maar als we zien hoe hoog en steil ze zijn beslissen we om naar het station te gaan wegens geen tijd. Jammer, deze stonden nochtans op het programma. We zijn dan ook teleurgesteld dat door het eerdere bezoek aan de commerciële markt we deze ruïnes moeten missen.
De treinrit naar Aguas Calientes maakt echter veel goed. We genieten van de reusachtige bergen waar we langs rijden.  Na 1,5 uur komen we aan in wat een echt toeristenstadje is, met tientallen restaurants. We zitten 1.000 meter lager dan in Cusco en we voelen dat duidelijk aan de temperatuur en het zuurstofgehalte.  We telefoneren naar Rik van het reisbureau met de vraag of we de taxirit van morgen met een uurtje kunnen uitstellen zodat we toch nog Ollantaytambo kunnen bezoeken en het lukt! (Dank u Rik!) Dan snel nog wat achter de kiezen en vroeg gaan slapen, morgen willen we nl. bij de eersten zijn om MachuPicchu te bezoeken.

Vandaag : We staan om 4 uur op en na het ontbijt, dat hier heel vroeg wordt geserveerd vertrekken we met de bus naar Machu Picchu. Na 25 minuten komen we daar aan, het is inmiddels 5u50. Om 6 uur gaat de deur open van het complex. Er staat een lange rij voor ons, en een nog langere rij achter ons.  De ene bus na de andere rijdt de steile helling op en spuwt een vracht toeristen uit. Machu Picchu is Big Business!  Al bij al zijn we snel door de controle (kaartje en paspoort worden gecontroleerd). Dan zien we waar we al lang naar verlangden : de indrukwekkende ruïne van de verlaten Incastad. Deze werd nooit door de Spanjaarden ontdekt, maar slecht in 1911 (volgens sommigen in 1902). Het is nog steeds niet geweten waarom de Inca's de stad verlieten. De weergoden zijn vandaag niet echt met ons en het begint te druppelen... Gelukkig stopt het na een tijdje met regenen en kunnen we genieten van de fantastische ligging en de magische sfeer. De hordes toeristen vallen echt niet op. De bekende Machu Picchu rots toornt boven de stad uit. Er lopen lama's rond, we zien zwaluwen rusten op een rots. Genieten!
Na zo'n 4 uur hebben we het gehad en we keren terug naar het toeristenstadje waar we de trein terug nemen naar Ollantaytambo.

Daar aangekomen zien we oude bekenden rondlopen. Ann, Johan & Co. Blijkt dat we straks met hetzelfde busje zullen terugkeren naar Cusco. Anton & Hilde zien het niet zitten om de ruïne met de vele hoge trappen te beklimmen en ze blijven beneden. De rest gaat naar de top en we zien 3 valleien. Schitterend!
Dan nog een tweetal uurtjes taxibus terug naar Cusco. Morgengenavond nemen we de nachtbus naar de jungle. Jullie horen de eerste dagen dan ook niets meer van ons, want daar is echt geen internet.
Tot het volgende verslag, ten vroegste op 20 juli.

Vele groetjes aan iedereen van de Leielanders!!!

1. M.R. + A:
    16 juli 2013
    Welke belevenissen op drie dagen! De wereld van de Inca's opzoeken. Dat onder leiding van gidsen die goed gezind zijn, zingen, fluiten en iedereen mag ook een wens doen. Jan ik ken je wens; een zoutwinning en je broodje is gebakken.
    Zo een prachtig schouwspel, de stenen die getuigen van een groot opzet tussen de bergen waar de beesten zich thuis voelen evenals de verkopers van ...raad maar..
    Dan de alom gekende Machu Picchu. De foto's spreken boekdelen! Wij mogen daar al nee te tevreden zijn, blij dat jullie het ons vertellen.
    EN NU DE JUNGLE.
    Bedankt voor de verslagen en geniet van Peru.Moe.
  2. Ingrid:
    17 juli 2013
    Net wat verslagen doorgenomen en foto's bekeken met oma en opa aan de zonnige kust bij een aperitiefje en hapjes (geen cavia).