Over machinegeweren en kolibri's

18 juli 2013 - Refugio Amazonas, Tambopata, Peru

Hola, geloof het of niet, maar zelfs in de jungle is er af en toe internet beschikbaar, maar dan wel heel traaaaag. Het is dan ook niet mogeljk om foto's door te sturen, dat doen we wel vanuit Lima.

Eergisteren : vandaag een dagje vrij in Cusco. Gelukkig maar. Anton voelt zich niet echt lekker, hij heeft geen fut en is doodmoe (dat is ook de reden dat hij gisteren niet meeging op de trappen van de ruïne en Hilde bij hem bleef). Ook Kobe is niet in zijn sas en wil alleen maar slapen. Normaal moeten we de kamer om 9 uur verlaten, ik vraag aan de receptie of we de kamer mogen houden tot we vanavond vertrekken met de nachtbus. Blijkt dat we de kamer de hele dag mogen houden, Rik heeft dat zo geregeld. Ze blijven dan ook een dagje uitzieken.

We wensen Ann een gelukkige verjaardag. ( als enige Wevelgemnaar kan ik dat doen mét 3 piepers!)

De rest van de Leielanders lopen dan maar wat rond in Cusco. Het is vandaag het feest van de heilige Carmen. overal in de stad lopen ze in stoet achter het beeld aan. Vaak zijn er verklede kinderen bij. Alles weer lekker kleurrijk. We lopen enkele musea af en shoppen nog een beetje (nee, geen mutsen, sjaals en handschoenen vandaag!) We lunchen in een vegetarisch restaurant voor 7 soles (1 sol = 0,27€), drank inbegrepen! Af en toe lopen we even langs in het hotel om de 2 ziekjes te bezoeken, ze willen alleen maar slapen.

Het is al snel avond en we vertrekken naar het busstation voor onze nachtrit naar Puerto Maldonado. We hebben VIP zetels, een beetje vergelijkbaar met business seats in het vliegtuig. Er zijn maar 3 zetels naast mekaar (2+1) en we kunnen deze lekker plat leggen. Het VIP compartiment is beneden en afgesloten met een deur van de rest van de bus. Lekker slapen!

De bus vertrekt en er speelt wat muziek, we krijgen nog een pizzabroodje. Dan start een film, veel te luid, science-fiction brol. We proberen te slapen maar het lawaai van de film haalt ons af en toe uit onze slaap. Na de film is het gelukkig echt nacht in de bus en kunnen we, ondanks de vele bochten want we moeten door de Andes, toch wat slapen.

Gisteren : En dan gebeurt het. Om 3u32 stopt de bus. De deur vliegt open en een man in kaki uniform en gewapend met een machinegeweer stormt ons compartiment binnen. 'Daar gaan mijn centen en mijn camera' denk ik onmiddellijk. 'Buenas Días', gromt de man en hij draait zich om. Op zijn rug staat 'Policia Nacional'. Oef, het is maar een controle! In de ochtend passeren we nog een pascontrole, de 'estranjeros' worden met rust gelaten.

Om 7 uur komen we aan in Puerto Maldonado. Vanuit de bus zien we een ander landschap en ook de temperatur is serieus gestegen, we zitten hier in het regenwoud en op een hoogte van slechts enkele meters van de zeespiegel. De 2 ziekjes zijn al weer zo goed als genezen. Gelukkig maar.

Er is nu terug genoeg zuurstof in de lucht en dat helpt! We moeten tegen de middag bij 'Rainforest experience' zijn voor een 4 daags bezoek aan het Amazonewoud. We nemen 2 taxi's (eentje is te klein voor al onze valiezen) en trekken naar het Plaza de Armas. (Als je hier in het centrum wil zijn, neem dan gewoon een taxi naar daar, elke stadje heeft nl. zo'n plein.) Alles is nog gesloten, we wachten dan maar wat en Kobe vindt tenslotte een plaats waar we kunnen ontbijten. Enkele tassen koffie/thee doen deugd!!!

We trekken naar Rainforest experience waar we tegen 13u30 vertrekken met een busje naar de vertrekplaats van de boten. We maken kennis met onze gids Daniël en een koppel dertigers uit New York City, Jeff & Kathlyn, die met ons zullen meegaan tijdens onze 'expedities' door het regenwoud. We krijgen een mandje met enkele bananen, Brazil nuts en bananenchips, allemaal biologisch en zelf klaargemaakt. De rit met de bus duurt een klein uurtje, over onverharde wegen en een 'echt' wankel bruggetje over een rivier. Hilde doet haar ogen toe als we erover rijden. Dan komen we aan in de 'haven' en krijgen een boot toegewezen.

Samen met nog een andere groep vertrekken we naar de 'Refugio Amazonas'. En weer krijgen we iets te eten, een rijstbereiding in een bananenblad. Echt lekker. De boot vaart rustig verder tot onze lunch op is. Dan gaat het full speed naar onze lodge. Onderweg zien we papegaaien vliegen, witte kaaimannen rusten aan de kant van het water. Na een tocht van 3 uur komen we aan. Nog enkele trappen op en we komen aan de 'Refugio Amazonas'. We krijgen een lekker drankje en een verfrissingsdoekje. De lodge is zeer groot en onze kamers ook, één kant is volledig open naar buiten toe en we zullen slapen onder muskietennetten terwijl we naar de junglegeluiden kunnen luisteren. Tijdens het avondeten krijgen we het programma van morgen te horen. We genieten van het avondbuffet en gaan dan slapen. Morgen trekken we het oerwoud in. Slaapwel!

Vanochtend : het is vroeg dag en nog donker als we opstaan. De petroleumlampen zijn gedoofd en ik douch me met 2 kaarsen in de 'badkamer'. Van elektriciteit is in de kamer geen sprake, enkel in het grote gemeenschappelijke deel met restaurant en bar,waar we ook op sommige tijden onze elektrische toestellen kunnen opladen. Het wordt stilaan licht en na het ontbijt vertrekken we al heel vroeg voor een tocht door de jungle. We zien heel wat dieren : mieren die blaadjes in stukjes bijten en in massa naar hun nest sleuren om een zwam te voeden die op zijn beurt hen zal voeden (20% van de bladeren van het woud vallen ten prooi aan deze mieren!), een kolibri, apen spelen boven ons in de boomtoppen, we zien kleurrijke vogels en zien en horen ook deze die verantwoordelijk is voor het 'fwietfwieieiet' gefluit die mannen in de hele wereld maken als ze een mooi meisje zien passeren. Deze vogel doet dit ook om een vrouwtje te versieren. We komen aan een uitkijktoren van 24 meter hoog die we beklimmen. We staan nu boven de boomtoppen en zien een vlucht papegaaien vliegen, in de verte zit een toekan. Jeff wordt gebeten door een wesp. De man is een zwetertje, en wespen zijn dol op zout.

We komen bij een meer maken met een kano een tochtje op het water. In het meer wonen piranhas. We gooien wat brood in het water en ze vliegen erop af. Het is nu, om 9u30, al echt heet. We wandelen nog wat verder, zien reuzebomen waar we alle 5 tegelijk kunnen in staan en krijgen nog heel wat uitleg over het woud. We keren tegen 11 uur terug naar de lodge waar een koel drankje op ons wacht. We worden hier echt wel verwend.

Deze namiddag gaan we, na een uitgebreide siesta wegens de warmte, naar een plaatselijke boer. We zien er heel wat tropische vruchten en groenten, zoals bananen, mango's, sterrenfruit, papaya's, avocado's, cacao, koffie,... Enkele apen zitten ons uit te lachen vanuit de bomen, kolibiri's vliegen af en aan. We zien prachtig gekleurde vogels. Amazing!

We zijn nu net terug, na het avondeten gaan we kaaimannen spotten. Spannend!

Groetjes van 5 kerngezonde Leielanders vanuit het Amazonewoud!

1. Chris Dezitter:
    19 juli 2013
    veel beterschap aan de zieken ... Uitslapen dat is het enige wat je kunt doen ....
  2. M.R. + A:
    19 juli 2013
    Wat een taai ras! Vlug genezen want er is geen tijd om in bed te blijven.
    Eerst de wensen van Jeanine en Walter voor een goede terugreis en zullen bij thuiskomst met plezier de laatste verhalen lezen.
    Bea was gisteren blij dat zij van uit de zetel Peru kon bezoeken, want dat stond nog op haar verlanglijstje.
    Het is wel een reis met veel afwisseling: het Andes gebergte, vogels, lama's, de bruggen, de politie, de bevolking, het eten en de zorg van de bewoners voor jullie? Gelukkig maar! Rust toch maar op tijd.
    Geniet nog van de laatste dagen en een rustige reis naar Wevelgem. Groetjes van moe en zorg voor elkaar.
  3. Nonkel Gino en tante Anne:
    20 juli 2013
    hallo daar, toch internet amazing?

Hier alles goed ben eindelijk ook in congè, we hebben een redelijk warme week achter de rug. Maar bereid je maar voor want voor volgende week voorspellen ze een hittegolf, nu warm dat zullen Jullie al wel gewend zijn maar hier tot 32 a 34 graden?
    Het is weer teveel van het goede.
    Geniet er nog van
    behouden terugreis