Over hillstations, theeplantages, olifanten, giraffen en de verjaardag van Shiva

14 februari 2018 - Mysore, India

Hallo,

Hier een update vanuit India.

Zondag : we vetrekken vroeg met een Ola taxi naar het treinstation. We passeren militaire basissen. De trein is stipt en er reist een hele kookploeg mee. De hele tijd lopen ze rond met samossa's, gefrituurde banaan in deeg en andere exotische gerechten. Anderen verkopen dan weer zakdoeken, sleutelhangers enz.

Als we na een rit van 3u30 toekomen in het eindstation is het al weer middag. We eten een 'meal' in een superdruk restaurant. We besluiten een Ola te nemen naar de hillstation, zo'n anderhalf uur verder. De wagen slingert door de haarspeldbochten en wij genieten van onze eerste bergen. De hillstations werden opgericht door de Engelsen om wat verkoeling te zoeken tijdens de hete zomers. We verblijven in een hotel dat wellicht ook door hen werd opgericht. Het lijkt net weggelopen uit een film van in de jaren 50. We lopen nog wat rond in het stadje, lopen langs een lange muur (volgens Heike lijkt deze op de muur van Berlijn) en komen aan bij een theeplantage met theefabriek. Morgen zullen we deze bezoeken. Nog tijd voor een stop in Kobes favoriete keten (Café Coffee Day) voor een echte koffie met een shotje chocolade. En dan is het alweer avond..

Maandag : we trekken met een 'tuk-tuk' naar een viewpoint, Lambsrock, maar het weer zit niet echt mee. Er hangen wolken in het dal. Toch is Shiva zo vriendelijk om een windje te laten blazen zodat we even een glimp opvangen van de rotsen en het dal onder ons. We wandelen de 6 km terug en bezoeken onderweg nog een chocoladefabriekje (smaakt naar Koetjesreep). Dan naar de theeplantage. Als we aankomen zit er een groep pluksters de oogst te sorteren. We krijgen een rondleiding in de fabriek en zien het reinigings- droog- en snijproces. Daarna proeven we in een ijltempo verschillende theesoorten. We kopen een zak masala thee die gemaakt wordt met melk. (Altijd welkom om eens te komen proeven)

Nog een bezoek aan de botanische tuin waar een watertje is met veel karpers. Heike giet enkele druppels water op hen en ze bestormen met tientallen de plaats in de hoop eten te vinden.(of is het hen om vers water te doen?)

Nu naar het treinstation voor een bijzonder ritje naar een hoger gelegen hillstation. Het treintje is Unesco werelderfgoed en we zitten in compartimentjes van 8 op bankjes recht tegenover elkaar. Elk compartiment heeft een eigen deurtje. Vroeger reden stoomlocomotiefjes met deze treintjes, nu enkel nog voor een deel van de rit. We passeren door de bergen, rijden over bruggetjes, en zien de afgrond onder ons. Een mooie rit! Bij aankomst  inchecken in het hotel en wat shoppen. Hilde vindt mooie stoffen die we meenemen. Het is al weer avond en tijd om wat te rusten.

Dinsdag : een reisdag. Kobe heeft een luxebus geregeld en we rijden 5u30 tot in Mysore. Onderweg rijden we door een wildreservaat waar nog tijgers, olifanten en dergelijke leven. We passeren een gigantische olifant met reuze slagtanden. Wat verder lopen er nog 2. Ik grap dat ik in de verte giraffen zie. We passeren kleine kuddes herten.

Net voor we Mysore binnenkomen zien we ... giraffen (in de lokale zoo).

We lopen wat rond op de lokale markt. Het is vandaag de verjaardag van Shiva en er worden pakken bloemen gekocht om te offeren in de tempels. Mysore is bekend voor zijn paleis en we lopen er omheen. In het weekend worden de gloeilampen van het paleis eventjes aangelegd (als je geld teveel hebt kan het ook op aanvraag -kost 50.000 roepie(650€) stroom). MAAR we hebben geluk! Speciaal voor de verjaardag van Shiva zullen de lampen om 19u worden aangestoken. We wandelen wat rond het domein en zien 6 olifanten die er verblijven. De ongelukkige dieren worden als echte circusattracties gebruikt en hebben geleerd om hun slurf op het hoofd van de mensen te leggen. En dan is het 19 u, en floep, alle lichten op het paleis en in de tempels errond worden aangestoken. Het is een feeëriek schouwspel. Net alsof we in 1 of ander pretpark zijn. We genieten van de sfeer.

Nu tijd voor het diner in een 'beergarden'. We kunnen eindelijk nog eens een pintje drinken. Bij het naar buitengaan is er een kast met typische hoofddeksels. Als je het vraagt dan kan je deze op jouw hoofd plaatsen voor een foto. Heike rammelt wat aan de kast en een bewaker komt om te helpen. Ze grapt dat ze liever een foto zou nemen van de pet van de bewaker, neemt deze van zijn hoofd en plaats het op haar hoofd. De bewaker weet niet waar hij het heeft. Schaterend zet ze de kepie terug op het hoofd van het mannetje en we trekken naar ons hotel. Tijd voor een welverdiende nachtrust. Zo, jullie zijn weer helemaal mee.

Groetjes vanuit India!

De Leielanders en de Silly Travelers

1. Walter en Jeanine:
    14 februari 2018
    Hier is het Valentijnsdag. Telt dat ginder ook ? Toch proficiat aan de geliefden.
    En of we mee zijn.. We stappen mee boot- en trein op maar sommige passages zouden wat te akelig zijn voor mij. Jullie zijn daar al goed doorwinterd in al die toestanden. Mooie foto's de natuur moet daar uniek zijn. Geniet nog maar een paar dagen want hier is het winter....
    Groetjes
  2. MR + A:
    14 februari 2018
    Hallo
    Hopelijk genieten jullie van alle dagen, maar zo te horen zit dat wel goed. Wat die thee betreft zul je die inderdaad maar best klaarmaken, zo kunnen we ook genieten van het verre India.
    Groetjes
  3. Katia:
    15 februari 2018
    Mooie foto's. De goede sfeer is zo voelbaar!!