Guangzhou en Hong Kong, het bucketlijstje is afgewerkt!

21 juli 2018 - Hong Kong Island, China

Nie hao,

Hier zijn we terug met het laatste verslag van deze reis.

Woensdag : we gaan op verkenning in Guangzhou, het is een immense stad en we moeten er onze weg in zoeken. We lopen wat aan het water en komen dan op een eiland waar nog veel koloniale gebouwen staan. Het is de geliefkoosde plek voor trouwfoto's. In alle mogelijke outfits laten ze hier trouwfoto's maken. Er is een bruidje bij met een groene jurk, maar de hoofdvogel is een bruidegom die komt afgewandeld met een zak stokbroden.... van plastic!

We gaan op zoek naar de typische markt die hier ergens ligt en  komen per vergissing op de vismarkt terecht. Hele bootvrachten worden hier in isomo dozen met ijs verpakt en rondgevoerd. Er zijn heel wat aquariums met schaal- en schelpdieren. Dan vinden we de markt. Ze zijn vooral,gespecialiseerd in droge zaken, hier maken ze de pakjes die dan in de winkel worden verkocht. Op sommige lege zakjes lezen we 'Made in the USA'. Ze hebben hier ook de echte eetbare vogelnestjes. Als we verder wandelen zien we winkeltjes waar ze levende schorpioenen verkopen. Een mevrouwtje koopt een heel zakje (die moet hare vent ook graag zien 😀 ). We passeren door hele wijken met kleine winkeltjes die vooral bezig zijn met e-commerce. Van hier vertrekken pakjes naar de hele wereld en maken van het Alibaba bedrijf een miljardenbusiness.

Per toeval botsen we op een tempel. We besluiten om er binnen te gaan en het is één van de mooiste van de reis. Er staan honderden gouden beelden verspreid. Deze tempel alleen maakt onze dag goed!

Donderdag : we bezoeken nog 2 tempels waarvan eentje ook nog de moeite waard is. In het complex staan vele bonzai boompjes en 2 reuze bloemstukken. De Chinezen offeren voedsel voor de goden, de monniken kijken tevreden toe.....

En dan met de trein naar Hong Kong. De laatste bucketlijstbestemming van deze reis.

Vrijdag : het is bewolkt en af en toe regent het. Toch besluiten we naar de grote Boeddha te gaan die hier in de bergen staat. Er is een speciale kabellift van meer dan 5 km die ons er vlotjes naartoe brengt. In de verte zien we de luchthaven liggen, maar dat is iets voor overmorgen! Op de berg aangekomen passeren we door een straat vol met winkeltjes en restaurantjes, allemaal netjes opgetrokken om de toerist te plezieren. We lopen er door en beginnen aan de 250 trappen die ons tot bij de grote Boeddha brengen. Anton loopt fluks de trappen op, wij volgen iets trager...

Daarna bezoeken we de tempel en maken nog een wandeling. Er staan hier wierookstokken die zo groot zijn als een mens... Terug met de lift naar beneden. We lopen wat rond op HK eiland, met zijn vele moderne gebouwen. Het kloppende hart van de Aziatische financiële markten. We keren al snel terug met de Star Ferry en gaan op zoek naar de beroemde winkelstraatjes van Hong Kong.  De shoppingbeleving valt tegen, enkel prullaria en fake toestanden. Veel met lichtjes en blinkertjes....

Zaterdag : onze laatste dag. We besluiten met de Peak tram naar de ... Peak te gaan. Het is prachtig weer en we krijgen een onvergetelijk zicht op de skyline vanuit de hoogte. Het is ook één van dé attracties van Hong Kong en er zijn dan ook talloze winkeltjes en shoppingtoestanden bijgebouwd. Voor de eerste keer deze reis zondigen we tegen de Aziatische eetgewoonten en nuttigen een pizza. Een mens moet zich toch geleidelijk voorbereiden op de terugkeer naar westerse voeding hé!

We gaan op zoek naar de meer deftige winkelstraten, en hier vind je dan ook alle westerse toestanden, maar de helse drukte maakt dat we er snel genoeg van hebben. Het is welletjes geweest, we relaxen wat in het hotel en zwemmen wat. Tegen 20 uur zijn we paraat voor een mooie afsluiter van de reis. Elke avond wordt de skyline omgetoverd in een klank en lichtspel. We genieten van het schouwspel van de vele met led verlichte gebouwen en de lasers die zich een weg door de lucht boren. Een mooie afsluiter van onze reis!

Zo, dat was het dan, morgen vliegen we terug.

Nog enkele cijfertjes : onze blog werd 197 keer bezocht, en telde 3114 paginaweergaves.

Onze stappenteller telde 261 afgelegde kilometers.

Bedankt aan iedereen om te mailen, chatten,  en reacties te plaatsen, en aan onze beste buren een super bedankt om onze tuin te bewateren en voor de dieren te zorgen!

Vele groetjes van de Leielanders en tot op onze volgende tocht!

1. Nonkel Gino en tante Anne:
    21 juli 2018
    hoy Leielanders we wensen Jullie een aangename en behouden terug reis. Warme kleren heb je hier nog altijd niet nodig gisteren vrijdag hebben we wat lichte regen gehad juist genoeg om de straat efkes nat te maken. voor volgende week voorspellen ze een hittegolf door de dertig graden ik zou maar zeggen welkom thuis?? groetjes nonkel Gino en tante Anne.
  2. Walter en Jeanine:
    21 juli 2018
    Bedankt Hilde, Jan en Anton voor de boeiende verhalen van jullie reis. We hebben er echt van genoten.
    We wensen jullie nu een goede reis terug en geniet maar van de herinneringen die jullie niet meer zullen loslaten..
    Walter en Jeanine
  3. Moe:
    Met alle chinezen…
    Het is een groot land met prachtige gebouwen, veel water en hotels die gesloten zijn.
    Gewoonlijk veel verhalen zijn verbonden met cultuur, gebouwen, eten… met eigen volk en de toeristen.
    Moe heeft geluisterd, de muur, het leger, de bergen, het warme weer met natte t-shirts, de verkeerde ferry nemen, de kloosters, de skyline…
    Een goede terugreis, veel nagenieten met de foto’s en de teksten.
    Dank aan Willem, Eva, Jan, Hilde en Anton.
    Denk nog veel aan China en geniet na van de prachtige reis.
    Groetjes van Moe
  4. Chris Dezitter:
    22 juli 2018
    Home sweet home , voeg er nog een paar aan toe aan jullie bucket list . Mooie verhalen , een steeds mooie herinneringen voor ons dan , leuk om alles weer eens terug te mogen zien. Alhoewel in het echt is dit 1000 x mooier , een ervaring om nooit te vergeten .
  5. Die van 14:
    22 juli 2018
    Welkom terug thuis
    Bedankt voor de boeiende verhalen en mooie foto's (hoewel de fotograaf niet aanwezig was viel da mee 😉)
    Wij zullen nu ook wat genieten en we zien elkaar binnen enkele weekjes
    Hou de boel van ver ook maar in t oog hé