Over de Costa del Norge, legoblokjes, kanonnen en stressmannetjes

27 juli 2014 - Wevelgem, België

Hallo,

tegen alle verwachtingen in heeft de Preikestolen mijn kuiten met rust gelaten. Geen pijn, krampen en dergelijke, neen, neen, ondergetekende voelt zich opperbest. Al heeft de ziekenhuishelicopter vannacht wat werk gehad en ben ik er enkele malen van wakker geworden; Na een lekker ontbijt, mét kaas (tussen jonge moedertjes die hier met hun pasgeborenen komen ontbijten) gaan we op stap naar Stavanger. We wandelen door de oude stad en bezoeken een fabriek waar vroeger sardientjes werden ingeblikt. Deze werden naar de hele wereld verscheept. Het is een leuk museum en we kunnen aan banken proberen om zoveel mogelijk (plastic) sardientjes in een blikje te proppen. Het moet eentonig werk zijn geweest.

Na een bezoekje aan het maritiem museum gaan we naar het Norsk Olje museum. Een supermodern museum met weeral heel wat interactieve elementen. We zien hoe een boortoren wordt gemaakt en leren hoe olie uit de zee wordt gepompt. Bij alarm kan het boorplatform vlug worden verlaten. Willem en Anton zijn van de partij om dat ook eens te proberen.

Na het bezoek rijden we naar onze hytte, 100 km verder gelegen, op weg voor onze laatste avond op Noorse bodem.

We staan op en rijden onze laatste rit, richting Kristiansand. We bezoeken daar het kanonmuseum. Op deze plaats heeft Hitler reusachtige kanonnen geplaatst om de zee-engte tussen Noorwegen en Denemarken te bewaken. Enkel de middelste zone konden ze niet bereiken, daar werden dan mijnen geplaatst. De site is heel goed bewaard gebleven, het 2e grootste landkanon ter wereld staat er opgesteld. Het is een stralende dag en we hebben een mooi vergezicht over de vele eilanden en de helblauwe zee. Op de treinsporen die gelegd werden om de bommen te verplaatsen spelen we 'in een klein stationnetje'....

Als we na het bezoek naar het centrum van Kristiansand rijden zien we een thermometer die meer dan 30° aangeeft. De kranten blokletteren 'Costa del Norge', het zou de beste zomer zijn in 30 jaar.

De Seacat is stipt op tijd en we rijden de ferry op.  Met een snelheid van meer dan 60 km per uur vaart dit monster van de zee ons naar Denemarken, na 2u15 komen we er aan. We slapen, net als de eerste 2 nachten in Thise Ladagaard.

Vroeg op vandaag, het laatste (en volgens Anton beste) hoogtepunt van de reis staat op het programma : Legoland. Het is de 4e keer dat we het park bezoeken, ik kijk uit naar de mijnwagentjes die door een Far-West landschap rijden maar die hebben plaats gemaakt voor een spookhuis. Het is druk vandaag, maar de wachttijden vallen reuze mee. De kids genieten van het park en van de vele attracties. Atlantis, waar je echt tussen de vissen kan 'zwemmen' is fantastisch. Maar dan wordt het echt tijd om afscheid te nemen van Scandinavië...

Na een goede nachtrust vertrekken we voor een rit van 915 km naar huis. Alles verloopt vlot, goede wegen en galante chauffeurs tot we Baf Knots België binnenrijden. Het beton giert onder onze banden, alles schokt en trilt in de wagen vanwege de vele putten in het betonnen wegdek. Welkom in ons landje!!! Het gedrag van de chauffeurs slaat om in agressie, niemand die nog iemand voorlaat, dit is racen van de bovenste plank.  Tja, we zullen het wel weer gewoon worden zeker? Of misschien moeten al deze stressmannetjes eens richting Scandinavië reizen en wat tot rust komen.

Zo, dat was het voor deze reis, wordt ongetwijfeld vervolgd, al weten we nog niet van waar.

Groetjes van de Leielanders!

1. Walter en Jeanine:
    27 juli 2014
    Tot en met het laatste reisverhalen is het voor ons zeer boeiend geweest. Bedankt Jan, Hilde en de kinderen om ons mee te nemen naar dat mooie land. Jullie zullen daar ongetwijfeld de beste herinneringen aan over houden. De foto's zijn ook prachtig en je ziet dat jullie er van genoten hebben. Eens thuis gaan jullie al de belevenissen nog vaak vertellen.
    Veel dank en de beste groeten uit Tiegem.
  2. M.R. + A:
    28 juli 2014
    Aan alles komt een einde en hoe mooier hoe vlugger. Het blijft toch plezierig om er over te fantaseren, de meeuwen, de pikkers van de kaas, de hoge bergen, het blauwe water...De foto's zullen dit allemaal bevestigen. Ik verlang al naar de commentaren Van Anton wanneer we de reis samen herbekijken. Proficiat voor het samen beleven van Noorwegen en Denemarken, samen met ons door de vele foto's en de verhalen. DANK VOOR ALLES.
    Nog veel mooie reizen dat wens ik jullie.
    Moe.
  3. Dutellie Christa:
    29 juli 2014
    Super tof dat we de reis van het mooie Noorwegen hebben kunnen mee volgen, net of we waren ook een beetje mee op reis. Héél mooie foto's. Hopelijk zal Jan de trollen niet teveel missen, ;)
    Eva heeft er geweldig van genoten en heeft al veel verteld. Bedankt dat ze met jullie mee mocht.
    We wensen jullie nog veel prachtige reizen!!
    Dirk & Christa