Bucketlist deel 2, zomerse paleizen, hangende kloosters en Boeddhagrotten....

6 juli 2018 - Datong, China

Hallo iedereen,

Een update uit het verre China!
Dinsdag : Voor we gaan slapen gaan we naar het Olympisch stadion waar in 2008 de zomerspelen doorgingen. Het ontwerp van het stadion zorgde toen voor heel wat beroering. Het ‘vogelnest’ vonden wij alvast geslaagd. Wat gewaagde architectuur kan er altijd in. Zoals alles hier is de site errond ‘big'. Als de Chinezen iets doen, dan gaan ze er ook voor. Nog steeds floept de verlichting ’s avonds aan rond het stadion, het zwembad en op de Olympische torens. Voor de doorsnee Chinees is het hier ’s avonds leuk toeven en er loopt dan ook heel wat volk rond. Her en der is er animatie door pseudo zangers waar Bianca Castafiore nog iets kan van leren; zo vals!
Voila, tijd voor nachtrust, morgenochtend gaan we naar de muur!

Woensdag : bucketlistdag! Om 7u30 komt het busje ons oppikken om naar een niet toeristisch deel van de muur te rijden. In sommige delen is het op de koppen lopen, en hebben ze zelfs een kabellift en een reuze glijbaan aangelegd. Plopsawall! Niet voor ons!
We rijden meer dan 2 uur en laten de Beijing smog achter ons. Mooie heldere berglucht, een briesje, heerlijk, maar nog altijd warm. We lopen een deel af en voelen ons alleen op de wereld. De muur werd indertijd gebouwd om de Mongolen tegen te houden. Er vielen 3 miljoen slachtoffers bij de bouw ervan, onvoorstelbare cijfers!
Na 2,5 uur te hebben rondgelopen, trap op, trap af, komen we terug bij de startplaats voor een fris drankje. Na het middageten keren we terug naar Beijing. Tijd om nog wat te flaneren door de hutons en een heerlijke Peking Duck te eten. Mmmm…..

Donderdag : onze laatste dag in Beijing. We bezoeken het zomerpaleis, volgens de reisgids een koelere plaats dan het centrum. We rijden de 11 km met de metro. Pfff, superhete dag vandaag! We bezoeken de vele paleizen waar Cixi de plak zwaaide. Het is een schitterend complex gelegen aan een meer met plezierbootjes. Anton wordt een paar keer gevraagd om op de selfie te gaan met de plaatselijke jeugd.  Gelukkig steekt de wind wat op en wordt de loodzware zwoele hitte weggeblazen.
Terug naar het hotel om onze spullen te pakken en naar het station te gaan. Het is een gigantisch station. We laten onze voorgeboekte tickets voor de hele reis uitprinten (ongeduldige Chinezen willen de hele tijd voor- en tussenkruipen, maar dat lukt hen niet! We zijn het gewoon aan het worden!) En dan naar de wachtzaal tot het onze beurt is om aan boord te gaan.  We hebben slaapcoupés en slechts 1 mevrouwtje, met kind, deelt onze coupé. Blijkbaar zijn Chinezen niet alleen overdag actief, maar ook ’s nachts. Het mensje loopt de hele nacht de gang in, schuift de deur open en toe met volle geweld, de kleinen heeft een hoestje, dus trommelt ze maar lustig op zijn rug,… Kortom, het was een korte nacht!

Als we in Datong aankomen worden we direct aangeklampt door een taxichauffeur die ons naar de hoogtepunten wil voeren.  We komen een prijs overeen en gaan op stap. We vragen hem eerst om te stoppen voor ons ontbijt. We eten Chinees ontbijt : noedels. Ze maken ze hier zelf, van een dikke deeg snijden ze met een speciaal mes vliegensvlug reepjes af die dan in heet water verdwijnen, nu nog wat vlees en groenten erbij en het ontbijt is klaar. Heel wat ontbijters kijken nieuwsgierig naar ons. Er komen hier niet veel westerlingen eten!
Nu weg voor een 2 uur durende rit naar het hangende klooster. Boeddhistische monniken hebben hier in het jaar 600 tegen de bergwand op spectaculaire wijze een klooster gebouwd. We zijn gelukkig heel vroeg, net voor grote hordes toeristen de plaats onveilig maken. We wandelen en klauteren door het klooster. Er zijn overal kapelletjes ingebouwd met Boeddhabeelden. Heel erg mooi en indrukwekkend! Zeker het omrijden waard!
2e hoogtepunt van de dag zijn de Yungang grotten. Het ligt 2,5 uur rijden van het klooster. We bezoeken het gigantische complex met de vele Boeddhabeelden in de grotten. De grootste is 21 meter hoog! Al deze beelden werden door de monniken uit de rotsen gehouwen. Later zette de keizer voor de grootste grotten een soort houten constructie neer. Een topbestemming!

Nu terug naar Datong, we gaan een beetje relaxen, ’t was een zware dag. We krijgen hier het blijde nieuws te horen dat Eva geslaagd is voor haar masterexamen en haar thesis! Dikke proficiat!

Wordt vervolgd!
Groetjes van de Leielanders!

1. Egied Victor:
    Prachtig!
  2. Luc @ Kathleen Vercruysse - Coine:
    6 juli 2018
    Met jullie reisverslag voelen we ons ook een beetje op reis!
  3. Katia:
    美好的一天 (= goeiedag)
    Alweer een prachtig verslag om de reis te volgen en dito foto's. Benieuwd naar meer! groetjes
  4. Walter en Jeanine:
    6 juli 2018
    Die Chinese muur is toch wel iets spectaculair niet te verwonderen dat je uitgeteld was Anton als je boven kwam.... De hangende kloosters zijn ook wel speciaal en Jan zijn jullie daar aan het bouwen ? Precies op een bouwwerf zien we jullie daar. Prachtige foto's.