Van Thanjavur naar Tiruchirapally, terug naar Thanjavur, naar Madurai en naar Kollam...

7 februari 2018 - Kollam, India

Hallo iedereen in het koude België,

Hier een update vanuit de tropen.

In Thanjavur bezoeken we 's ochtends de tempel. Het is een mooi exemplaar, niet met de kitscherige kleuren maar in zandkleur. Het is er zeer sereen, het is ten slotte nog maar 8 uur. De ochtendzon zorgt voor een mooie schijn op de stenen. De torens zijn pareltjes van beeldhouwkunst.

Dan gaan we met de bus naar Tiruchirapally (aka Trichy), een rit van anderhalf uur. Daar aangekomen nemen we een 'Ola', te vergelijken met Uber. Voor een habbekrats kan je hier een taxi huren die je overal rondrijdt en bijna altijd beschikbaar is. We rijden naar de tempel op de berg en maken de beklimming tot boven. We hebben een mooi zicht op de stad. We horen beneden knallen en fanfares maar komen niet te weten wat er aan de hand is. Dan maar naar de hoofdtempel. Een fantastisch mooie en grote tempel. Het is eigenlijk een echt dorp. De torens bevatten duizenden beelden van Hindoegoden. Om een mooi zicht te hebben kan je op een dak gaan staan. Het is gloeiend heet. Gelukkig zijn er enkele delen wit geschilderd, op de rest kan je een ei bakken. Kobe slaagt er in om Heike zover te krijgen een dansje te doen om op Instagram te plaatsen. Voor de Instagrammers : volg zeker de 'Silly Travelers'!

We rijden terug naar Thanjavur en bezoeken de tempel van vanochtend, maar nu in het avondlicht. De gouden kleuren zorgen voor een compleet andere sfeer, maar ook de ... drukte. We worden overspoeld met Indiërs die een selfie willen met ons. Ik heb even het gevoel een megaster te zijn...

Zo, weer een geslaagde dag, morgen reizen we verder naar Madurai.

Na een halve busdag komen we aan in ons hotel. Even de rugzakken afzetten en dan een lekkere lunch gaan verorberen. We zijn zo stilaan halve Indiërs, we weten hoe het moet. Een restaurant binnengaan, een meal vragen en dan krijgen we het ritueel : er wordt een bananenblad opgeplooid voor ons gelegd. We wassen onze handen, plooien het blad open, maken het een beetje vochtig en dan komt de ober met metalen potjes om van alle lekkers op het blad leggen; meestal 3 soorten groentenbereidingen, rijst, sausjes. Dat alles wordt met de rechterhand gegeten, zonder vork of lepel. (De linkerhand dient voor andere doeleinden en mag niet gebruikt worden om mee te eten 😀). Na de maaltijd worden de handjes uiteraard terug gewassen.

We bezoeken het museum van Mahatma Gandhi, zien zijn kleed dat hij droeg toen hij werd neergeschoten (alhoewel Kobe en Heike zijn kleed waarin hij werd neergeschoten enkele jaren terug ook al in Delhi zagen...), zijn brilletje, sandalen, ..... alsook de hele uitleg van zijn leven.

Nu naar het paleis van Madurai, een mooi groot gebouw met binnenin een heel mooie binnenplaats waar jammer genoeg een duivenkolonie is gehuisvest die voor nogal wat poep zorgt.

En dan naar wellicht hét hoogtepunt van de reis : de tempel. Het is een enorm groot complex met 4 prachtige torens, maar binnenin is er nog veel meer te zien. Er zijn maar liefst 33 miljoen (!) sculpturen.  De hindoes lopen af en aan en vereren hun heiligen. Het is indrukwekkend hoe devoot ze voor de beelden staan, en zich soms op de grond werpen. In een stuk van de tempel mag een niet-hindoe niet binnen. Maar er is genoeg moois te zien voor ons. De beelden zijn precies weggelopen uit een Indiana Jones film.

En dan moet het hoogtepunt nog komen. Om 21u30 wordt het beeld van Shiva naar zijn echtgenote Parvati gebracht zodat ze samen de nacht kunnen doorbrengen. De parade komt met tromgeroffel en gezang aangestapt. Wierook cirkelt rond in de ruimte. Halfnaakte mannen dragen het beeld dat onzichtbaar in een soort draagberrie staat. Voor de ingang van de temple wordt het neergezet en er wordt muziek gespeeld gedurende een tiental minuten. Dan verdwijnt de stoet in een deel dat voor ongelovigen niet toegankelijk is. Door de beelden samen te voegen zou de energie van het hele universum dagelijks nieuwe kracht krijgen.

We keren terug naar het hotel na alweer een vermoeiende maar super dag. Als ik me in bed laat glijden voor een lekker slaapje voel ik dat ik morgen weer nieuwe krachten zal hebben om er tegenaan te gaan. Dank je wel Shiva!

Vanochtend, na het ontbijt, vertrekken we naar het busstation. Het wordt een lange busdag. We rijden door tot in Kullam, aan de andere kant van India  om morgen de backwaters te bevaren. Als je wil weten hoe we het daar stellen, lees dan zeker het vervolg.

Warme groetjes van de Leielanders en de Silly Travelers!

1. Walter en Jeanine:
    7 februari 2018
    Het kan weer niet op. Aan de lucht en de foto's te zien hebben jullie het naar de zin. Is er nog plaats in jullie hoofd om alles bij te houden? Veel genoegen op jullie tocht.
    Groetjes.
  2. Katia:
    8 februari 2018
    sjiek, sjiek!!!
  3. MR + A:
    8 februari 2018
    Hallo
    Jullie zijn te bewonderen dat het ondanks de grote hitte toch een plezier is om te genieten van de prachtige tempels in zandsteen en de vele hindoegoden.
    Laat ons maar genieten van de inhoud van de bananenbladeren. We mogen toch ook iets hebben van India.
    Gelukkig wordt Gandhi niet vergeten en brengen jullie "zijn" kleren een bezoekje. Hopelijk zijn jullie goed uitgerust door de hernieuwde krachten van Shiva en Parvati.
    Groetjes