Met de rijstboot op de backwaters en Fort Cochin

10 februari 2018 - Cochin, India

Hallo,

Nieuws uit India!

Donderdag : we vertrekken naar de haven om een boot te zoeken voor een tocht op de backwaters. Na een half uurtje Indisch gedoe (ze houden er van om wat gewichtig te doen) vinden we een boot mét bemanning die met ons op pad kan gaan. We hebben een bestuurder, een technieker en een kok (+ de boot) voor ons alleen. Deze boten werden vroeger gebruikt om goederen vanuit de ver afgelegen plaatsen langs de backwaters naar de steden te brengen. Door de modernisering en de aanleg van wegen kregen ze een nieuw leven als toeristenboot.

Om 11u30 stipt vertrekken we. De backwaters liggen net naast de zee. Het is een verzameling  van eilandjes en mangrove. Er cirkelen honderden visarenden in het rond. (2 jaar geleden, in Zuid-Afrika was 1 arend al een attractie!)

We zien hoe het trage leven zich afspeelt rond het water. Vissers proberen met netten visjes te verschalken. We krijgen een lekkere lunch voorgeschoteld. Dan legt de boot aan en  we varen met een kano door kleinere kanaaltjes. Onderweg stoppen we voor een thee met gemberkoek. Bij een volgende stop bezoeken we een viskwekerij. Als we terug bij de kano komen stap ik als eerste in. Ik sta op het gras naast de boot en plots verdwijnt mijn been in de diepte. Ik kan me nog net, met behulp van Hilde, vasthouden of ik tuimel helemaal in het water. Nu is enkel mijn been nat. Natuurlijk hilariteit alom, Kobe en Heike schateren het uit. Het mannetje dat de kano bestuurd is als aan de grond genageld. Hij verwacht wellicht een uitbrander. Beteuterd vaart hij verder.

Als we terug aan de boot komen staat er een koppel in trouwkledij. Ze zijn foto's aan het nemen naast het water. We wensen hen good luck.

We varen een tijdje verder en leggen aan voor de nacht. Ik  maak samen met Heike een avondwandeling door het dorpje. We horen muziek spelen en gaan kijken. Het geluid komt uit de hindutempel. We lopen er eventjes doorheen. Dan komen we Pieter, de bootbestuurder, tegen. Hij wandelt een eindje met ons mee samen met een jeugdvriend. Deze laat ons de kokosnootolie'fabriek' zien van het dorp. Door de tsunami zijn hier indertijd meer dan 10.000 bomen gesneuveld. Hier en daar zien we nog stompen boom, maar er staan al veel nieuwe exemplaren. We dineren nog aan boord en genieten van een rustige nacht.(enkel verstoord door het gesnurk van de bemanning)

Vrijdag na het ontbijt komen we terug aan in Kollam. We nemen direct de bus naar Fort Cochin waar we iets na de middag aankomen. Het is een toeristisch stadje. Hier heersten de Engelsen, Portugezen en Hollanders. Vasco da Gama heeft hier een aantal jaren gewoond en is hier overleden aan malaria.

Er zijn veel restaurantjes en toeristenwinkeltjes. In tegenstelling tot de vorige steden valt het verkeer reuze mee. We wandelen langs het strand en zien containerschepen de haven binnenvaren. Eén van de attracties hier zijn Chinese visnetten die 's avonds te water worden gelaten. Er boven hangen lampen om de vissen te lokken.

We dineren in een klein restaurantje. Het wordt opengehouden door een bende hippy's. Alles wat we vragen wordt bijgehaald uit een naburig winkeltje, tot het water toe.

Net als we bij ons hotel komen breekt een warmteonweer los. Het water stroomt met bakken uit de hemel.

Zaterdag : een rustig dagje. We lopen wat door het stadje, bezoeken de 'Dutch palace' en varen naar de nabij gelegen stad die dan weer traditioneel druk is. We kopen er wat kruiden om thuis een poging te doen om de Indische keuken na te bootsen. Daarna gaan we naar een optreden in het Kathalali center. We krijgen uitleg over het klassieke toneel dat hier wordt opgevoerd. Er wordt niet in gesproken. Elke beweging heeft een aparte betekenis, het is net een taal op zich. Een echt optreden duurt 6 á 9 uur, maar gelukkig krijgen we maar een klein deeltje te zien want het is moeilijk te volgen en alles is nogal statisch. Maar de schmink en de kostuums maken veel goed!

En dan is het weer tijd om de blog te schrijven en te gaan slapen. Morgen trekken we verder.

Groetjes vanuit zomerland!

De Leielanders en de Silly Travelers.

1. Walter en Jeanine:
    11 februari 2018
    Zo hebben jullie weer van alles gezien. Dat moet je eens mee maken tot een nat been toe. Met al die avonturen kunnen jullie best de dag vullen denk ik. De foto's zijn zeer mooi . Typisch India. Het toneel zal wel herinneringen brengen aan de vele van Pa Bert.
    Groeten
  2. MR + A:
    12 februari 2018
    Hallo
    Met droge bevroren voeten lezen we vol vermaak de zotte kapriolen die jullie uitsteken. Wanneer jullie terug zijn krijgen jullie ook de menukaart en dan gaan we net als de mensen daar vlug de boodschappen doen. We vermoeden dat het verkeer hier wat rustiger is en de tonelen een heel stuk minder statisch zijn, we moeten dat dan samen maar eens uitzoeken.
    Groetjes en veel plezier daar
  3. Katia:
    15 februari 2018
    De avonturen van de familie Van Hecke. steeds weer leuk om te lezen!