Goed nieuws uit België en het vervolg van onze tocht.

4 februari 2018 - Thanjavur, India

Hallo beste volgers,

Weer enkele dagen verder, dus tijd voor een update.
We worden stilletjesaan het Indische leven gewend; de drukte, het getoeter, de onbruikbare voetpaden,het afval… maar ook de geïnteresseerde blikken van de Indiërs als we passeren, het super lekkere eten, de belachelijk lage prijzen, kortom, het is een ware belevenis om hier op reis te zijn.

Gisterenochtend : we onbijten in het restaurant waar het boek ‘the life of Pi’ begint. Een echt Indisch ontbijt dat Kobe en Heike uitkiezen en waar we geen spijt van hebben. Daarna bezoeken we het Franse koloniale kerkhof. Het is een zoektocht, maar we vinden het terug. Sobere kruisjes staan naast kapelletjes van rijke families. Enkele Indische families wonen op het kerkhof om het te onderhouden. Zij hebben in ieder geval rustige buren!
We wandelen terug en botsen op een kapelletje ter ere van Visnu. 900 miljoen Indiërs zijn hindoe. Ze hebben honderden goden, geloven in reïncarnatie en de torens van de tempels staan vol met kitscherig gekleurde beelden.
We gaan verder en komen via een wijk aan de zee. De pier mag niet worden betreden want deze staat op instorten. Dan maar langs het speeltuintje naar de promenade. We kopen nieuwe sandalen voor Hilde en betalen de volle 299 roepies (3,8 euro). Het is ondertussen 9 uur in België. Vanaf nu kunnen de resultaten van de examens van Anton online komen. Het duurt echter nog een hele tijd voor we het verlossende nieuws krijgen dat hij goede eerste examens heeft afgelegd. Dikke proficiat! Nu nog wat tijd om te lanterfanten op de promenade en te genieten van enkele lekker frisse biertjes. Morgen vertrekken we.

Vandaag staan we vroeg op en we nemen de bus naar Cichidanbaram. Een rit van 2 uren. We zien de halsbrekende toeren van de buschauffeur, maar op één of andere manier loopt elk maneuver goed af. In de stad deponeren we onze bagage in het station. Er is geen bagagedepot, maar mijn charmes maken dat we deze mogen achterlaten bij de dametjes die het onderhoud doen. De tempel is kolossaal. Verschillende gebouwen staan verspreid op het terrein. In de hoofdtempel zitten brahmanen heilige liederen te zingen en in kleine kapelletjes eren priesters de heilige beelden met gezang en offergaven. Devote Indiërs bidden… Er is een zeer grote vijver met reuze karpers. We nemen het middagmaal en betalen… 1,07 euro per persoon (zie foto van de maaltijd) We keren terug naar het station voor een treinrit van 2 uren naar Thanjavur. We hebben gereserveerde plaatsen in een slaapcoupé. Ik doe mijn ogen toe en geniet van een schoonheidsslaapje (niet dat dat nog veel uitmaakt, maar goed…)
Nog een bezoek aan het paleis van Thanjavur met zijn museumpje en verschillende gebouwtjes. We worden uitgebreid gevraagd om mee op selfies te staan. Ze zijn hier duidelijk nog niet veel toeristen gewend. Als afsluiter van de dag gaan we naar een festivalletje. Voor het optreden begint zijn er volksspelen. Volwassen vrouwen strijden voor eeuwige roem met het spelletje : een flesje water vuillen met de handen, waaarbij de kom met water een 10 tal meter verder staat. Heb ik ooit nog gespeeld op kamp met de chiro. Dan genieten van enkele traditionele dansen en de dag zit er weer op. Tijd om wat te rusten en de blog te schrijven.
Zo dat was het voor deze keer. Bedankt voor de berichtjes en reacties en tot binnenkort!

De Leielanders en de Silly Travelers.

1. Die van 14:
    4 februari 2018
    mooie foto's, schitterende tempels, zo gedetailleerd sjiek.
    Willem is net langs geweest en ik had gevraagd naar Anton zijn resultaten, idd goed gedaan, proficiat.
    Geniet er verder van ...ciao
  2. M.R. + A:
    Hallo
    We zijn een beetje jaloers aan het worden op de prachtige kerken daar, volgende zondag zijn we daar ook! Jullie mogen er dan natuurlijk ook voor zorgen dat ons eten dan al klaar staat. We verkiezen daarbij een mooie kleurrijke omgeving, vrouwen die ons bedienen in hun prachtige kledij samen met jullie.
    Groetjes
  3. De gepensioneerde die straks ook niet thuisblijft:
    4 februari 2018
    Normaal dat je niet veel moest betalen voor het eten... je kon volgens de foto geen karper vangen....
  4. Egied Victor:
    Prachtig :)
  5. Katia:
    5 februari 2018
    Proficiat aan Anton en aan de schrijver van dit verhaal. Steeds weer leuk om te lezen Jan!!