Van de Magoebaskloof naar Krugerpark

12 juli 2016 - Hazyview, Zuid-Afrika

Hallo,

This is radio South-Africa with the latest news!

We zitten al enkele dagen zonder internet, het perfecte excuus om geen verslagjes te schrijven, maar op deze zonnige ochtend, waar ik op het terras zit van onze lodge, terwijl het riviertje klaterend voorbij stroomt, de gekleurde vogels rond mij fladderen en een visarend voorbij zweeft wil ik onze status toch eens met jullie delen.

Geef toe, zo'n combinatie van 18e eeuwse romantische lectuur met 21e eeuwse componenten is alleen voor de grootste schrijvers weggelegd...

En nu serieus : we trekken verder zuidwaarts naar warmere oorden. We passeren het dorpje Soekmekaar waar Heike een foto wil herdoen die ze hier enkele jaren geleden met broer Jorn maakte. Het resultaat zie je bij de foto's. Onderweg maken we een stop in de Mangoebaskloof voor een canopy ride. We slingeren van de ene kant van de ravijn naar de andere kant hangend in een harnas aan een kabel. Onder ons storten watervallen zich 20 meter in de diepte. Zalig, maar niets voor Hilde die ondertussen enkele foto's neemt van onze rit. We doen 11 tochtjes, en onze begeleiders doen er alles aan om het veilig te laten verlopen. Hapiness roepen ze als we vertrekken. Zoiets moet je maar 1 keer zeggen tegen Heike en de 'hapinessen' vliegen al gauw rond onze oren. 1 keer stop ik net voor een plateau, ik trek me dichter met behulp van een boom maar deze plooit helemaal mee , tot algemene hilariteit van de 3 'lieverdjes'.

We rijden verder naar Phalaborwa vanwaar we morgen het Krugerpark zullen inrijden, snel nog proviand inslaan voor morgen en vlees kopen voor op de braai en dan zijn we helemaal klaar voor een bezoek aan het gigantische wildreservaat.

We staan om 4:45 op en tegen 6u15 staan we aan de ingang van het park. Nog wat formaliteiten vervullen en dan rijden we het park binnen. We genieten van de zonsopgang en speuren de hele dag naar dieren. We zien het hele rijtje voor onze ogen passeren : buffels(big five 4 op 5), giraffen, zebra's, impala's (met honderden), en net naast de weg een kudde olifanten die staan te eten, met enkele jongen. Wat een grote beesten, heel wat anders dan de kleinere Aziatische olifanten. Het enige dier dat we missen is het luipaard...

We overnachten net buiten het park in het endangered species center in Hoedspruit. Ons huisje staat in een game reserve en is helemaal omgeven door draad. Het enige dat ons scheidt van de wilde dieren en we worden dan ook gewaarschuwd dat we er niet uit mogen en dat de draad niet sterk genoeg is om olifanten, buffels, leeuwen, of ander liefs tegen te houden. 's Nachts hoor ik katachtige dieren vechten en 's ochtends hoor ik bavianen.

We moeten er alweer vroeg uit want om 05:45 moeten we present zijn voor een game drive door het Kwambali reservaat. Mooie drive met als hoogtepunt een kudde buffels die nog ligt te slapen. We zien een jakhals knagen aan de botten van wat eens een gnoe was. De leeuwen hebben hun werk gedaan. We rijden kilometers verder naar een waterplas en vinden 2 leeuwinnen die bekomen van de jacht. De ranger zegt dat ze na een 'kill' water nodig hebben om het voedsel te verteren. Ze stoeien met mekaar wat prachtige plaatjes oplevert.

We vervolgen onze tocht en rijden naar Hazyview vanwaar we morgen terug het Krugerpark zullen inrijden. Maar eerst nog een lekker braaike....

's Ochtends rijden we opnieuw naar het Krugerpark . Maar eerst stoppen we aan een hotel om wat internet te pikken. Kobe is super zenuwachtig want vandaag verschijnt zijn artikel in De Morgen en hij wil het al eens lezen op de site. En ja, hij ziet de titel DE PELGRIM DIE NIET GELOOFT en kan een deel van het interview lezen. We zijn supertrots op onze pelgrim!!!

Heike hoopt vandaag een hyena te zien, wij wachten nog steeds op het luipaard.

We rijden het park binnen, er is een lange wachtrij auto's. Gelukkig heb ik gereserveerd en we mogen een hele file wachtenden voorsteken. Nog even het ingangsgeld regelen, wat al gauw weer een half uur duurt, zo efficiënt zijn ze hier nu ook weer niet. Maar het wachten wordt beloond want als we het park inrijden steekt er net voor o

nze auto een kudde buffels de straat over. En wat verder ligt er net naast de weg een hyena 2 jongen te zogen. We staan een hele tijd stil om naar het schouwspel te kijken.(Heike heeft haar doel bereikt.)

Wat verder zien we opnieuw een hyena liggen en aan de andere kant komt er een aangewandeld. Hij gaat net naast de auto zitten en kijkt ons aan. Dan steekt hij op z'n gemakje voor de auto de straat over.

We zien regelmatig de neushoornvogel (Zazoe uit de lion king). Aan een waterloop liggen enkele leeuwen te rusten en we spotten regelmatig giraffen, olifanten en de rest van het dierenrijk. Grappig hoe snel je gewoon wordt van zo'n dieren te zien. We rijden regelmatig op een gravelroad en op een bepaald moment lopen er enkele leeuwinnen met welpen naast de auto. Deze zijn toch altijd meer 'waauw' dan de anderen..

We stoppen aan een aangelegde waterplaats (het is hier in jaren niet zo droog geweest) en zien een olifant in de plas staan. Hij steekt zijn slurf in de buis vanwaar het water komt. Enkele knobbelzwijnen naderen te dicht en hij jaagt ze stampvoetend en slingerend met zijn slurf weg. Na een tijdje proberen ze opnieuw, maar Dumbo blijft ze telkens wegjagen. Tientallen impala's staan er rond. Mooi! Maar het hoogtepunt van de dag moet nog komen... We stoppen aan een volgende waterplas en eten in onze auto enkele broodjes (het is streng verboden om uit de auto te stappen) terwijl we genieten van het uitzicht: een extreem grote krokodil ligt te zonnen terwijl een varaan naast hem loopt. We zien nijlpaarden in en uit het water; zebra's en impala's komen drinken.

Bij een volgende waterplas beleven we het moment van de dag en misschien wel van de hele reis.

Er staan 2 olifanten te drinken. Plots komen er vanachter een heuvelrug nog olifanten, en er komen er altijd maar meer, we hebben er 27! geteld. Ze gaan allemaal netjes naast mekaar staan en beginnen te drinken. Plots draaien ze zich allemaal om en maken een grote kring. Wellicht hebben ze iets gehoord in het struikgewas... Na een tijdje is de dreiging weg en ze beginnen te stoeien in het water. Er zijn er zelfs die helemaal kopje onder gaan. Ik kijk met de verrekijker en zie af en toe een klein slurfje bovenkomen. Na de stoeipartij trekken ze terug verder en ze beginnen stof over zich heen te spuiten met hun slurf. Een paar olifanten zijn de verkeerde richting uitgegaan en 2 olifanten lopen toeterend achter hen aan. Traag verdwijnen ze dan terug in het woud. Fantastisch!

Als we wegrijden zien we auto's naar de plas rijden. Ze hebben het schouwspel gemist...

Het is alweer stilaan tijd om het park te verlaten, ten laatste om 17:30 moet je er uit zijn, anders krijg je een serieuze boete. In een parkwinkel kopen we nog wat wild, impala, kudu en wildebeest (gnoe). Morgen braaien we! Dan nog een restaurantje, waar Anton zijn lievelingsgerecht kan eten (ribbekes) en dan terug naar de lodge

Zo, de update van onze status is er door. Nu nog proberen op het internet te geraken, mogelijks lukt het ook voor de foto's, maar sowieso hebben jullie deze van ons te goed. De volgende dagen zal het wellicht ook moeilijk zijn om aan internet te geraken, maar van zodra mogelijk horen jullie van ons!

Groetjes van de Leielanders-2

1. Die van 14:
    12 juli 2016
    prachtig die verhalen en foto's !!
  2. Nonkel Gino en tante Anne:
    12 juli 2016
    Hallo Leielanders hier de lauwenaars, met ons en in kortrijk gaat alles goe.
    we hebben het artikel in de morgen van Kobe gelezen, heel goed.
    nog enkele dagen en dan is het voor ons ook zover, Santa Suzanna we
    komen eraan.
    hebben vandaag weer enkele forse onweersbuien gehad met alles erop en eraan.
    De echte zomer laat nog steeds op zich wachten al halen we soms wel 24 a 25
    graden met alle gevolgen vandien.
    zo geniet maar verder van de prachtige dieren en het mooie weer,
    het zou heel goed kunnen als Jullie terugkomen een regenjas zullen kunnen gebruiken ik zou hem maar in mijn handbagage steken.
    groetjes vanuit regenland of moet ik zeggen onweerland?
    tante Anne en nonkel Gino
  3. M.R. + A:
    Het Krugerpark roept veel herinneringen op. De dieren lopen vrij
    rond en de mensen moeten in de wagens of in afgesloten plaatsen
    blijven... Toch genieten van het dierenrijk.
    Nog samen veel belevenissen in Zuid Afrika en prachtige foto,s.
    Moe.
  4. Fluppe:
    13 juli 2016
    Hoi , in feite ben ik jaloers om al die mooie wilde dieren die jullie zien . Het is wel zo dat ik niet naar daar hoef te gaan om een LUI paard (iemand) te zien . Het is precies terug een reis om er een boek over te schrijven . Schrijven en vertellen kan je als geen ander . Het is altijd boeiend .Wij vertrekken zaterdag dus vrees ik dat ik geen verhaal meer zal kunnen lezen .Ik wens jullie nog een aangename en ontspannende reis .Het is echt ontspannend om je verhalen te lezen en je maakt er op uit dat jullie ongelooflijk genieten . Het beste
  5. Katia:
    13 juli 2016
    amai amai! en hier zit ik in de regen,grijze lucht. pff :) Kobe, proficiat met je artikel! Heel mooi!
  6. M.R. + A:
    Dag Leielanders.
    Bernice en Paul.
    Blij met de verhalen. We zijn op bezoek bij moe.Lekkere koffie en
    taart. Goed uitgeslapen in de nieuwe kamer. Nog veel groeten.
    Oma en opa.