Een stukje Tibet in Zuid India, Bangalore en afscheid van de Silly Travelers.

17 februari 2018 - Bangalore, India

Hallo,

Een laatste update vanuit India.

Woensdag : we regelen een auto voor een hele dag. We gaan naar Bylakuppe, een nederzetting voor Tibetaanse vluchtelingen in Zuid India. Na anderhalf uur rijden zet de chauffeur ons af aan de golden tempel. Her en der wandelen Tibetaanse monniken in hun donkerrode/oranje gewaden We wandelen in het tempelcomplex en bezichtigen de tempel. 3 grote buddhabeelden staan er opgesteld. Op de grond liggen over de hele lengte verschillende rijen met lage kussens waarop de monniken komen bidden. Het volgende gebed vindt plaats om 13u. We hebben net tijd om te gaan lunchen in een Tibetaans eethuisje. Niets pikants, en dat zijn we niet meer gewend. We proeven momo's, thukpa en ander lekkers.

Nu naar de tempel voor de gebedsstonde. Bij de tempel aangekomen zien we dat er iets aan de hand is. Lange rijen monniken stellen zich op. Ze hebben verschillende draagbaren mee met vlagjes op. Sommigen zijn sober gekleed, maar wel met typisch hoofddeksel, anderen zijn feestelijk uitgedost. Dan vertrekt de stoet, met blaasinstrumenten, klingelende belletjes en tromgeroffel. Honderden monniken stappen op. We volgen de stoet en komen aan bij een groot veld. Daar start een ceremonie. Binnenkort is het Tibetaans nieuwjaar en we hebben het voorrecht om getuige ten zijn van de voorbereidende plechtigheden.  We nemen plaats op een verhoog naast het plein, tussen de wapperende gebedsvlaggetjes. We zien dansen in prachtige kostuums en horen gezangen en gebeden. Ze dreunen met diepe stem hun gebeden af, eerst traag, naar het einde toe steeds sneller. Kleine monniken laten voetzoekers luid knallen en delen drinkwater uit. We genieten een paar uur van de ceremonie. Daarna bezoeken we nog enkele verderop gelegen tempels. We zijn de enige toeristen hier en krijgen nog een muziekceremonie te zien voor de ingang van alweer een tempel. Daarna lopen we tussen de monniken door en bezoeken hun tempel. Nu nog een helse rit terug naar Mysore.

Tijd voor het avondeten. 'T was ne goeien dag zegt Heike, en gelijk heeft ze!

Donderdag : we bezoeken het paleis in Mysore, maar nu de binnenkant. Het paleis werd gebouwd in het begin van de 20e eeuw (het vorige - houten paleis was afgebrand.) We zien heel mooie zalen met zuilen en een balkon vanwaar de maharadja de mensen toesprak. Heel mooi paleis! Na het middagmaal nemen we de bus naar Bangalore, onze eindbestemming vanwaar we zullen terugvliegen. Bangalore wordt het Silicon Valley van India genoemd vanwege de vele IT bedrijven die hier gevestigd zijn. Het is de modernste stad die we al gezien hebben met her en der moderne flatgebouwen. Er zijn moderne shoppingcenters, en in eentje is er een voedselafdeling met producten vanuit de hele wereld. En overal zijn er ... proevertjes. Heike smult van de 'espe' en chocolaatjes. Kobe pakt kaasjes en ... tja, eigenlijk alles wat er te proeven valt. We drinken een lekkere koffie met taartjes mmmm! Voor onze laatste avond op Indische bodem gaan we eten in een restaurantje met Indische en Perzische gerechten waarna we afsluiten met enkele lekkere biertjes (op de meeste plaatsen in India is geen alcohol verkrijgbaar).

Vrijdag : deze namiddag moeten we naar de luchthaven. We wandelen nog door een park en gaan nog wat shoppen. Snel nog wat Indische hemdjes, kruiden,... En dan is het tijd voor een middagmaal en het afscheid. Het is even slikken om weer afscheid te nemen van Kobe en Heike, we zullen ze weer 7 maanden moeten missen. Het is even stil in de Ola taxi naar de luchthaven. Maar we weten dat ze het goed doen, ze reizen om veel te bezoeken, trekken fantastisch hun plan en we hebben er alle vertrouwen in!

Bedankt, gasten, om ons uit te nodigen in India, merci voor de regeling van de reis!

De Leielanders, aka Madré en Padré!

P.S. 1 : onze volgende avonturen : in juli gaan we naar China :-)

P.S. 2 : antwoord op de vraag van het eerste verslag : you love it or hate it : wel, we gaan zeker nog eens terug :-)

1. Chris Dezitter:
    17 februari 2018
    jullie lopen ons achterna , en halen ons ook nog eens in :-) , is een prachtige reis .. we love it !!!
  2. Walter en Jeanine:
    17 februari 2018
    Einde van een prachtige reis.Jullie hebben weer veel nieuwe dingen ontdekt en ondertussen Kobe en Heike terug gezien. Veel te vertellen denk ik bij de thuiskomst.Bedankt Jan en Hilde dat we weer mochten mee reizen.Het was ons zeer aangenaam.