Lima, de stad met 9 miljoen Limeños

1 juli 2013 - Lima, Peru

Hola, que tal?

Met ons in ieder geval muy bien! We worden wakker met het gefluit van tropische vogels. Na de gebruikelijke reinigingsrituelen gaan we ontbijten. Heerlijk geperst sap van tropisch fruit doet ons de jetlag vergeten. De koffie is best wel lekker. Enkele vogeltjes genieten mee van onze maaltijd en durven net niet de kruimels uit onze handen pikken, maar eens we van tafel gaan komen deze natuurlijke vuilnismannen onze borden helemaal leegpikken.

We worden om 9 uur opgehaald door onze vrouwelijke gids (nog nooit zo'n 'snelle' gids gehad! ;-) ) en chauffeur voor een stadstoer door deze miljoenenstad. Het verkeer verloopt verrassend vlot, rekening houdend met de 8.999.998 andere weggebruikers. Ze hebben een slim bussysteem bedacht waardoor deze over aparte rijstroken relatief snel van de ene kant naar de andere kant kunnen. Veel inwoners gebruiken deze dan ook.

We zien de verschillende wijken, passeren een gerechtsgebouw dat geïnspireerd is op ons Brussels justitiepaleis, en bezoeken het klooster van San Francisco, inclusief de catacomben. De broeders hadden er een eigenaardige hobby want de menselijke beenderen zijn netjes soort per soort gesorteerd. Het klooster is mooi; het meest indrukwekkende is de eeuwenoude bibliotheek met al even oude boeken. Het klooster wordt nog steeds gerestaureerd sinds een aardbeving bepaalde delen hevig door elkaar heeft geschud. Aardbevingen komen hier zeer geregeld voor, ooit was er zelfs een tsunami. We zien de Plazo Mayor en genieten er van de aanpalende straatjes. Daarna rijden we nog wat door de stad, en zien de kerk van de heilige Rosa, de belangrijkste heilige van Peru (en van Kortrijk...) We zien het moderne zakencentrum en keren dan terug naar de wijk Miraflores waar wij verblijven.

Miraflores is een uit de kluiten gewassen buitenwijk. Hilde en ik eten er Ceviche, het nationale gerecht van Peru. Het is rauwe vis gemarineerd in limoensap en koriander. Fantastisch! We wandelen nog wat rond, zien de paragliders vanop de top van de kliffen vertrekken, surfers wachten in de diepte op de perfecte golf om zich te laten meedrijven.

Het wordt snel fris, het is hier immers winter, we trekken dan ook naar onze inmiddels tot stamcafé omgedoopte pasteleria San Antonio voor een lekker ijsje/chocomelk. Kobe geniet van een koffie met een taartje erbij. Zijn Spaans is zo goed dat hij een soort quiche met spinazie heeft besteld, waar limoentjes bij liggen. Hij bedenkt terstond een nieuw recept : koffie met limoen. Nu wil hij nog proberen welke soort sterke drank deze fantastische uitvinding zal perfectioneren alvorens hij er een patent op neemt...

Zo, dagje alweer voorbij. Vannacht moeten we om 2u30 vertrekken voor onze echte rondreis. Wordt vervolgd...

Dank voor de vele reacties, en tot 'wederblogs' !

De Leielanders

1. Chris Dezitter:
    2 juli 2013
    Tof , staat ook op ons lijstje.... nog te doen .... fantastisch , geniet met volle teugen
  2. M.R. + A:
    2 juli 2013
    Het is de heilige Rosa die voor de vrouwelijke gids gezorgd heeft Het is wel een drukke stad met zoveel inwoners en al die gebouwen.
    Kobe weet wel hoe hij eten kan verzamelen. Willem ik ken wel de geadresseerde. Anton jij geniet in stilte van alles en doet inspiratie op voor jouw volgende tekening. Hilde en Jan geniet van de reis en het samenzijn met de kinderen.
    Groetjes moe.
  3. Walter en Jeanine:
    2 juli 2013
    Hola...is dat Jan die zo snel die "snelle gids " opgemerkt heeft. Hier in Vlaanderen kennen we perfect de betekenis ervan !
    Jullie gaan weer niet uitgekeken geraken op het wondere avontuur.
    Geniet er maar van en ook van elkaar.
    Groetjes
  4. Nonkel Gino en tante Anne:
    Hallo daar,

Hier en in Kortrijk alles goed,

Trouwens we hebben een deelname biljet ingevuld op Kobe

zijn naam in verband met het eventueel te winnen pastafestijn

bij onze slager te Lauwe.

We hebben hier een redelijke dag gehad, maar het blijft niet zo er

wordt regen voorspeld voor deze nacht ( dinsdag) en ook voor de

rest van de week. Zaterdag daarentegen tot 26° allee een

aanmoediging om naar de zee te gaan of serieus?

Oja de heilige Rosa ziet er nog goed uit voor haar leeftijd

of niet?

grtjs Lauwe en Kortrijk
  5. Die van 14:
    4 juli 2013
    intussen hebben we hier een zondvloed aan regen achter de rug maar verder alles ok ..nu zon voor hopelijk de rest van het weekend dat naar het schijnt schitterend zal zijn...konden we nu eindelijk eens bbq en met de buren en die zijn nu ergens ver weg op avontuur.. maar geniet ervan en wij tellen af... jullie hebben intussen ook het fantastische belgische nieuws gehoord denk ik : de koning treedt af op 21 juli en we hebben er een nieuwke dan "ons Filiepke" mag eindelijk starten ... hmmm wat het zal worden zal een groot vraagteken zijn maar enfin..