Onze nationale feestdag wordt hier gevierd, verder over Chili, Argentinië en Toronto

25 juli 2015 - Toronto, Canada

Hallo, trouwe volgers,

Hier de Leieland bende vanop de Toronto Pearson airport voor de laatste Canada blog.

We vertrekken voor een bezoek aan het Algonquin provincial park, we willen enkele wandelingen doen en hopelijk wat wildlife spotten. Als we bij de ingang komen kopen we een dagpas en vragen wat uitleg over het park. We bezoeken eerst het logging museum. Hier zien we de verschillende manieren hoe de eerste pioniers hoge bomen kapten en uit het bos sleurden, vaak via het water. Ze legden dan ook dammen aan, glijbanen om door de rapids te geraken enz. Daarna doen we de beaver loop. We zien een meer dat er gekomen is doordat de bevers een dam hebben gebouwd. De dam ziet er perfect uit. De architecten van de natuur. We zien beverburchten in het water, maar het enige wildlife dat we te zien krijgen is een kikker en wat libellen. Daarna doen we de overlook loop. Het pad loopt omhoog en we krijgen een machtig vergezicht over het park. Onze laatste loop is een specialleke. Speciaal voor onze nationale feestdag hebben ze aan de Belgen gedacht, met een Belgisch feestmenu. Voorgerecht : Anton, hoofdgerecht : Padre en Madre en dessert :Willem. De gasten : muggen en dazen. 5km lang lopen we te vloeken en te zwaaien met onze armen om de rotbeesten te verjagen. We zijn nog nooit zo tevreden geweest om onze auto terug te zien. Bij het verlaten van het park zien we auto's langs de kant staan. Yes : wildlife! Een eland staat rustig te grazen. We doen zoals we moeten doen: aan de kant staan en dan foto's nemen. Een Canadese wagen blijft in het midden van de weg staan. Al snel staat er een parkranger achter hem, en hij krijgt een uitbrander van jewelste. we vervolgen onze weg naar Toronto. Onderweg passeren we Canada's Wonderland, het grootste pretpark van Canada, met de hoogste rollercoaster (93m). Morgen gaan we er naartoe.

Vandaag is een dagje pretpark. We razen over hoge rollercoasters, de eerste afdaling vind ik angstaanjagend, maar daarna denk ik : pure rock'n'roll en ik laat me volledig gaan. We hebben een 'all you can eat', wat er niet bijstond 'hoe vettiger hoe prettiger'. Frieten, hamburgers, fish&chips, cola en andere frisdranken a volonté, maar we zijn het pretparketen al snel beu. Morgen gaan we slaatjes eten! Maar het is een fantastische dag die wordt afgesloten met een kleurrijk klank en lichtspel.

Ik heb vannacht niet echt goed geslapen. Toen ik gisteren de terugvlucht checkte zag ik dat we later zullen landen in Londen, en onze aansluitende vlucht naar Brussel vertrekt al na een uur. In Heathrow moet je nog, na het verlaten van het vliegtuig, door security voor je op de volgende vlucht mag stappen. Dat halen we nooit! Ik trek mijn stoute schoenen aan en bel naar British Airways en vraag of we een vroegere vlucht kunnen nemen naar Londen. Er vliegen per dag immers verschillende vluchten van B.A. naar Toronto en terug. Na een half uurtje palaveren is het gelukt en we kunnen morgenavond een vroegere vlucht nemen. Oef, probleem opgelost.

We bezoeken vandaag downtown Toronto. We rijden met de metro tot in het centrum en starten met de CN Tower, het hoogste alleenstaande bouwwerk ter wereld, tot voor kort. Met meer dan 500 meter een joekel van een toren die in eerste instantie gezet werd als antennetoren, maar al snel werd besloten er een toeristische trekpleister van te maken. Ik krijg wat kriebels als ik voor de toren sta. 28 jaar geleden stond ik hier met Pa. Hij moest zijn nazaten hier eens zien staan, net naast het stadion van de Blue Jays, de baseballclub van Toronto (waar we toen een wedstrijd van hebben meegemaakt).

We zoeven in nog geen minuut naar het uitkijkplatform dat 330 meter hoog aan de toren hangt. We hebben geluk, het weer is schitterend en we kunnen heel ver zien. In de diepte ligt Lake Ontario. Er is ook een glasswall. 330 meter naar omlaag kunnen kijken en de mensen onder je voeten zien lopen geeft toch wel een kick. We bezoeken de stad verder. Alles staat hier in het teken van de PanAm games die er worden gehouden:41 landen en 7.500 atleten nemen het tegen elkaar op in verschillende sporttakken. Er is een gezellige overdekte markt, we zien het spelersdorp en reppen ons dan naar de field hockey westrijd. Argentinië neemt het op tegen Chili. Willem en Anton supporteren voor Argentinië, Hilde en ik voor Chili. (of wat had je gedacht, Heike?) Het is snikkend heet vandaag, en we moeten tegen de zon in kijken, maar zien toch een boeiende wedstrijd in een discipline die we niet echt kennen. Maar helaas, Chili verliest met 0-6...

Zo, nog wat eten en genieten van de gezellige avondsfeer in de meeste Amerikaanse stad van Canada en dan slapen. Morgen vertrekken we...

Vanochtend bezoeken we de botanische tuin van Toronto. We maken een wandeling van enkele uren en doden dan de tijd in een shopping mall. Vervolgens naar de luchthaven voor de terugkeer naar onze thuishaven. Weer eens een geslaagde vakantie!

Bedankt iedereen om ons te volgen, voor de reacties, mailtjes en facebook'likejes' en tot de volgende!

Groetjes van de Leielanders ( - 1 )!

1. Walter en Jeanine:
    25 juli 2015
    Tot de laatste dag belevenissen waar aan jullie niet te kort hadden. De ene al wat aangenamer dan de andere maar dat staat er bij en de herinneringen er aan zullen des te dieper zitten. Jullie hebben een prachtige reis gemaakt en de foto's zijn zeer mooi. Proficiat.

Dank je wel Jan, Hilde, Willem en Anton om ons mee te laten genieten van jullie boeiende verhalen.
    Wij wensen jullie een goede reis terug naar België.
    Groeten van Walter en van mij.
  2. Nonkel Gino en tante Anne:
    25 juli 2015
    Blij dat jullie weer thuis zijn we hebben genoten van jullie avontuur ginder tot ziens grtjs Gino en Anne
  3. M.R. + A:
    27 juli 2015
    Parken, dieren, water, km rijden op prachtige banen, , steden, wedstrijden, wandelen, gevaarlijke waterspelen, van de rotsen springen, de hoge gebouwen van Toronto... dat worden nu prachtige herinneringen. Canada, Canada...
    Ook voor ons was het een aangename kennismaking.
    Nu ook denken aan de volgende vakantie!
    Moe.

oronto