Bij Kobe en Heike, het land van sterren, hiërogliefen en kleurrijke rotsen...

3 april 2017 - San Pedro De Atacama, Chili

Hallo trouwe volgers,

Hier een update vanuit het verre Chili. Gisterenochtend zijn we vanuit Santiago naar Calama gevlogen, in het noorden van Chili. Nog een uurtje met de bus voor we Kobe en Heike terug zullen zien. Het landschap dat we zagen vanuit het vliegtuig was dor, veel bergen, weinig groen. En ook de weg van Calama naar San Pedro loopt door een heel mooi maar dor landschap. De weg is relatief goed. Toch zien we hier en daar kapelletjes staan langs de weg, een eerbetoon aan verongelukte reizigers. Op 1 plaats staat de gedeukte auto er zelfs nog bij.

Dan rijden we San Pedro binnen. Letterlijk een groene oase. Hier is water en veel leven. Hilde ziet plots 2 fietsen komen aangereden, het zijn onze kadetten! Ze rijden vliegensvlug in de richting van onze hostel. Ze zien er goed uit. De Chileense zon heeft haar werk goed gedaan. We checken in en brengen een bezoek aan het stadje. Een mini toeristenstadje dat er binnen 10 jaar jammer genoeg wel anders zal uitzien. Maar nu is alles nog lekker gezellig. We brengen een bezoek aann het appartement van onze 2 helden. Ze logeren hier goed! En het uitzicht : nog mooier dan op de foto. We brengen ook een bezoek aan het reisbureau waar Heike stage loopt. De voorbereiding van onze uitstappen gebeuren in het grootste geheim. Het is al 9 uur in de avond. We krijgen welgeteld 50 minuten om iets te eten want om 21:50 moeten we klaar staan voor een eerste uitstap. We worden met een busje naar een uitkijkpost van een sterrenkijker gevoerd. We krijgen een uitgebreide uitleg over de hemel met in de hoofdrol : onze melkweg! Ongelooflijk hoe schitterend we de sterren hier zien en bovendien staan er 12 telescopen waar we kunnen door kijken. We zien sterrennevels, Jupiter en zijn manen, onze maan, Orion,.... Een schouwspel dat we niet snel zullen vergeten.

Na 2u30 natuurspektakel komen we terug aan in de onze hostel. Rap slapen, om 8 uur vertrekt onze volgende toer.

Het busje van Vive Atacama komt ons ophalen voor een bezoek aan de hiërogliefen die de Indianen voor ons hebben achtergelaten in het vulkanisch gesteente, we zien lama's, vicuñas en vossen. Daarna rijden we naar de regenboogvallei waar we rotsen zien in allerlei kleuren, rood, grijs, groen, lichtblauw,... fantastische grillige vormen. Waw moment.

Na deze uitstap doen we nog een wandeling in een vallei vlakbij San Pedro. Op een bepaald moment moeten we door een snelstromende rivier. Kobe draagt Hilde en Anton op zijn rug naar de overkant. Samen met Heike waag ik de oversteek op mijn blote voeten. We wandelen bjjna 3 uur door de vallei en genieten van het steeds wisselende uitzicht en de natuur. Tijd voor een lekker koffietje en een heerlijk dinertje. We klinken op onze thuisblijver Willem die vandaag 21 jaar is geworden. Morgen om 7 uur vertrekken we naar....???

Groetjes van de bezige Leielanders en bedankt voor de mailtjes en berichtjes!

1. Katia:
    4 april 2017
    Amai zeg, hoe leuk. En die sterren, wauw! Benieuwd naar het vervolg.. en proficiat met de verjaardag van de zoon! groetjes katia
  2. Nonkel Gino en tante Anne:
    Hallo reizigers,
    GIno is thuis van zaterdag. Hij maakt stilaan vorderingen. De kine doet ook zijn werk. Met mij is alles goed zoals gewoonlijk. De zon schijnt alle dagen . Het is
    'Terasseweer' zoals ze in de volksmond zeggen. Nog veel plezier in het verre Chili
    en volg de gids maar goed en luister naar zijn goede raad Haha. Vele groede
    uit het thuisfront van Gino en Anne.
  3. M.R. + A:
    4 april 2017
    Een paradijs op aarde met twee engeltjes en drie gelukzakken. Gelukkig mogen we mee genieten. Kobe wanneer is het mijn beurt om van op jouw rug te genieten van het water en Calamal?
    Maar Eva en moe hadden de jarige Willem bij ons. Goed zo...
    Hilde en Anton en Jan nu zijn Heike en Kobe de leiders.
    Groetjes van moe.
  4. Walter en Jeanine:
    4 april 2017
    De eerste dag is al toppi ! Jullie kunnen waarschijnlijk de ogen niet geloven maar al dat mooie zal er op gebrand blijven.

Groeten
  5. M.R. + A:
    4 april 2017
    Kobe je toont op een op een kunstige manier de pracht van de streek. Wat een wonder. Moe vindt nog wel een plaatsje.
    Nog eens de groetjes. Wat staat er vandaag op het programma? Rusten kunnen jullie bij thuiskomst.
  6. De gepensioneerde die straks ook niet thuisblijft:
    4 april 2017
    Een uitgedroogde waterval ??? Dat is toch geen waterval, maar gewoon rotsen ? Of hebben ze in Chili droog water ?
  7. Cindy:
    7 april 2017
    zo een prachtige foto's... weer een bestemming om op onze 'must visit' lijst bij te zetten precies.
    Nog heel veel plezier en grappige foto's toegewenst ;-)

Cindy & Diederik