Het nieuwe oude Datong en Pingyao

8 juli 2018 - Pingyao, China

Ni Hao,

Hier het laatste nieuws vanuit China.

Zaterdag : Na onze drukke dag doen we het wat rustiger aan. We bezoeken het 'oude' centrum van Datong. Oud mag je hier niet letterlijk nemen, want alles wat oud is wordt afgebroken en/of gerenoveerd. De oud burgemeester van de stad wenst zijn deel van de toeristische koek en heeft voor 50 miljard yuan (6,5 miljoen euro) de oude stadsmuren herbouwd. Nu is hij bezig met de stad terug in de oude stijl op te trekken binnen de muren, de oude huizen en gebouwen moeten er aan geloven. Maar het is wel de moeite om de 'oude' stad te bezoeken. Er staan een aantal tempels en we beklimmen een pagode, beginnend vanuit de kelder waar heel wat vergulde beelden staan. We hebben hier een zicht op de nieuwe torenhoge appartementsblokken die als paddestoelen uit de grond rijzen. Hilde telt er 18 op één bepaalde plaats alleen. We zien in de verte een muur van appartementen die tot aan de einder  reikt. Indrukwekkend, maar mooi is iets anders. In de straatjes genieten we van de couleur locale van de Chinezen. We zijn ze stilaan gewoon; en als je je niet stoort aan het luide boeren, rochelen en op de grond spuwen, dan valt het best mee. We zijn enkele van de weinige westerse toeristen en we worden vaak aangestaard en gefotografeerd.  We doden het laatste uur voor we de trein naar Pingyao nemen met een bezoek aan de mall. Er is een reuzengrote speeltuin voor de kinderen en boven is een lunapark waar rappe Chinezen spelletjes spelen. De 'autumn en winner' sales zijn begonnen, haha, moet natuurlijk 'winter' zijn. Zo zien we ook nog een winkel die 'New York New Yrok' heet, loopt er een dametje rond met een T-shirt van Ohanei (met het tekentje van 'Chanel' eronder ) en een kleinen met een T- shirt met 'Let's panny' erop. Zal een rare party worden...

Zo, tijd voor de trein, we halen onze bagage op en na het inchecken (incl. veiligheidscontrole van de bagage) vertrekken we voor een treinrit van 7u30 naar Pingyao. Tijdens de rit lopen er verkopers rond en één mevrouwtje is overenthousiast om haar waar aan de man te brengen. Ik lees een boek van Aspe en nadat inspecteur Van In zo'n 20 Duvels heeft soldaat gemaakt komen we aan op onze bestemming.  De trein stopt stipt op het juiste uur in Pingyao, een huzarenstuk waar ze bij de NMBS een puntje kunnen aan zuigen! Nu een taxi naar het hotel, het is al na twaalven.

Zondag : we bezoeken het echte oude centrum van Pingyao. Deze stad is één van de best bewaarde oude steden van China. Een combinatie van Brugge en Bokrijk. Je koopt er een kaartje voor drie dagen en dan kan je heel wat oude gebouwen en tempels bezoeken. De tentoonstellingen in de oude huisjes zijn gedateerd, maar het is toch leuk om er in rond te lopen. We zien een mannetje noedels maken, er worden toneelstukjes opgevoerd, een koppeltje maakt er trouwfoto's. Ik probeer Anton de loef af te steken in het boogschieten, maar helaas, hij is beter dan ik.

We krijgen bericht dat Eva met grote onderscheiding haar diploma heeft behaald. Schitterend!

We maken nog een avondwandeling door de stad. Het is beginnen regenen. Voor 4 euro kopen we 3 paraplu's...  De straatjes zijn feeëriek verlicht met rode lampionnetjes en het is lekker warm. Een mooie afsluit van de dag.

Zo, dat was het weer vanuit China.

Bedankt voor de berichtjes op de blog en op Messenger en tot binnenkort voor het vervolg!

Groetjes van de Leielanders!

1. Nonkel Gino en tante Anne:
    8 juli 2018
    Hallo daar met ons alles goed, we weten niet waar gekropen van de hitte rond de dertig graden. het heeft al meerdere weken niet meer geregend ten koste van alle planten alles is aan het verdorren. Men heeft ons gevraagd om zuinig met water om te springen zelfs regenwater maar een verbod is er nog niet. Nog zo'n twee weken en een half en dan is het onze beurt. E Viva Espana.
    Groetjes aan iedereen.
  2. Katrien:
    8 juli 2018
    Mooie foto's. Zo kunnen we een beetje mee genieten!
  3. Die van 14:
    8 juli 2018
    Blij te lezen dat het allemaal vlot verloopt en jullie genieten.
    Om nog te reageren op het vorig berichtje...ik denk dat Hilde heeft moeten op haar tanden bijten om niet te reageren op het dametje met kindje in de treinwagon 😉
    Haha..ik denk dat de treinrit van vandaag een vluggertje was want Van In heeft rap 20 duvels binnen zunne, dat duurt meestal nie lange.
    Grtjs en proficiat aan Eva ook
  4. Katia:
    11 juli 2018