De bucketlist van Beijing

3 juli 2018 - Beijing, China

Hallo, iedereen,

Leuk om te zien en te horen dat onze blog alweer goed gevolgd zal worden.

Na een rustige vlucht landt het Swiss toestel op het geplande uur in Peking. Het was een korte nacht; amper geslapen; in België is het nu 23:15, hier 05:15 in de  ochtend. Onze dag kan beginnen. De eerste uitdaging is door de douanecontrole geraken, een feestje dat anderhalf uur duurt. Alle vluchten uit Europa komen hier quasi tegelijk toe met alle gevolgen van dien.

Onze bagage heeft al enkele kilometers rondgedraaid als we ze verlossen van bagageband 41 en met de trein en metro naar ons hotel gaan. Vorig jaar in Namibië zagen we amper mensen, dit jaar zal het anders zijn, het is hier op de koppen lopen.

Nog een paar honderd meter naar ons hotel, achter ons ligt het Tienamen plein met daarachter de Verboden Stad. Sinds de beroemde film 'The Last Emperor' uit de jaren 80 staat deze prominent op mijn buckeltlist! Het geeft een raar gevoel als we hier rondlopen : we zijn in China!

Bij aankomst in het hotel hebben we geluk, onze kamer is al vrij en we ploffen ons neer op bed om enkele uurtjes slaap in ten halen.

Na onze lunch bij 'de Chinees' :-) bezoeken we de Lama tempel, een overblijfsel van de tijd dat Tibetaanse boeddhisten hier rondliepen. In tegenstelling tot ons avontuur in India zien we echter geen enkele monnik. De bewakers zijn wel in plunjes gekleed die er doen aan denken, maar ik denk niet dat het echte zijn... Toch zijn er heel wat gelovigen die knielen voor de Boeddha beelden en wierookstokjes aansteken.

Het is een mooi, groot tempelcomplex.

Wat verderop ligt de Confucius tempel. Middelbare studentengroepen komen hier naartoe in de hoop op een goed examenresultaat voor het ingangsexamen van de universiteit. . Ze zijn gekleed in blauwe zijdeachtige jassen. De rector poseert graag voor mijn camera. (Hij lijkt een beetje op Rik Torfs).

Zo, genoeg voor vandaag, nog wat rondlopen in de hutongs (oude wijkjes) en genieten van het schouwspel van rode lantaarns,  talloze winkeltjes en restaurantjes. Nog even chatten met Willem en Eva die de Ardennen onveilig maken en met Kobe en Heike die op de Fiji eilanden vertoeven. En nu bedtijd, we hebben nog wat slaap in te halen.

Vandaag bezoeken we de verboden stad. We wandelen na een securitycheck over het Tienamen plein, met zijn 44.000 m2 het grootste plein ter wereld. We naderen de beroemde poort met de foto van Mao op, hier passeerden militaire parades en vanop het balkon sprak Mao de menigte toe. Mao is er niet meer, de menigte wel. We zullen de verboden stad niet voor ons alleen hebben. Het maximaal aantal bezoekers per dag is 80.000. In de zomermaanden wordt dat vlotjes gehaald... bij ons is dat al een fors muziekfestival! Maar goed, we proberen er ons niet aan te storen en bezoeken de tientallen paleizen en optrekjes van de keizer, zijn echtgenotes, de concubines, en de eunuchen. Het moet onvoorstelbaar eenzaam geweest zijn voor de keizer om in zo'n gigantisch paleizencomplex te leven zonder voeling te hebben met de buitenwereld.

Na de lunch bezoeken we de drumtower en belltower die gebruikt werden als tijdsaanduiding. Het is een serieuze klim om bij de trommels te komen, een lange trap met heel hoge treden. We krijgen een trommelvoorstelliing te zien waarna we de belltower bezoeken. Een even hoge trap... leve onze stappenteller!

Tot slot nog een beetje Chinese woordenschat :-)

Zebrapad : iets dat westerlingen op straat schilderen om deze te versieren en dat wij dan maar achter doen. Verder hebben zo'n strepen geen enkel nut.

Groen voetgangerslicht : iets waar auto's voor stoppen, voor brommers en fietsen heeft dat geen enkel nut.

Drummen : onze grootste hobby

Telefoon : een toestel waar je heel luid moet in schreeuwen, anders hoort degene aan de andere kant van de lijn jou niet.

Zo, dat was het vanuit Beijing, morgen nr. 2 van de bucketlist : de Chinese muur!

Bedankt voor de chatberichtjes en reacties! Vele groetjes van de Leielanders (Jan, Hilde en Anton) en tot de volgende!

1. De gepensioneerde die straks ook niet thuisblijft:
    3 juli 2018
    Het lukt jullie weer om ons jaloers te maken ! Wel een beetje meer opletten bij het fotograferen... ik zag slechts 1 lama in de lamatempel... en dan nog eentje met een bril op die zijn poten niet kan thuis houden...
  2. Nonkel Gino en tante Anne:
    3 juli 2018
    Blij om te horen dat Jullie goed en wel zijn aangekomen. Al direkt enkele bezoeken afgewerkt. Als Jullie de Chinese muur gaan bezoeken kijk dan even rond of David Copperfield daar nergens rondhangt want blijkbaar loopt hij liever dwars door de muur dan erop. Groetjes aan iedereen daar geniet ervan.
  3. Ingrid:
    Geniet ervan!
    Ik lees het verslag wel eens voor bij oma en opa😀
  4. Walter en Jeanine:
    4 juli 2018
    Nog maar een begin en spannende verhalen. Het wordt een succes. Mooie foto's.
  5. Fluppe:
    5 juli 2018
    De leute !! Altijd leuk en aangenaam om de verslagen te lezen . Geniet ervan en tot de volgende .